Emne - Deltakelse og mestring i ulike grupper og læringsmiljø - PED1015
Deltakelse og mestring i ulike grupper og læringsmiljø
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
I både skole og fritidsaktiviteter er det store variasjoner i barn og ungdoms læringsforutsetninger, behov og interesser. Sjansen for å falle utenfor fellesskapet er tilstede når man ikke mestrer aktiviteter og/eller sosial samhandling. Sentralt i emnet er sosialpsykologiske prosesser i det enkelte individ, og mellom individer i en gruppe. Tema som vil belyse dette er: gruppedynamikk, roller, normer, verdier, konformitet, stereotypier og kommunikasjon. Det blir lagt vekt på hvordan en kan etablere et inkluderende miljø. I tillegg til teoretiske refleksjoner er også den praktiske relevansen sentral i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap: Studenten skal ha lært og tilegnet seg forskningsbasert kunnskap om ulike læringsmiljø (skole og fritidsaktiviteter) for barn og ungdom, og være i stand til å diskutere disse i lys av sosialpsykologiske og spesialpedagogiske teorier.
Ferdigheter: Studenten skal kunne analysere ulike læringsmiljø, og være i stand til å planlegge og tilrettelegge for et konstruktivt læringsmiljø som gir mestringsopplevelser.
Generell kompetanse: Studenten skal ha kompetanse i å forstå og anvende kunnskap om sosialpsykologiske prosesser og spesialpedagogikk i arbeid med grupper bestående av barn og ungdom.
Læringsformer og aktiviteter
3 timer sammenhengende undervisning pr. uke.
Anbefalte forkunnskaper
PED1002
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Pensum på ca 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PED1011 | 7,5 sp | Høst 2011 |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag