Emne - Mediepedagogikk og mediekompetanse - PED1014
Mediepedagogikk og mediekompetanse
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Målet er å gi en innføring i mediepedagogikk som fagdisiplin og drøfte barn og unges plass i krysningspunktet mellom mediekultur, skolekultur og barne- og ungdomskultur. Emnet presenterer i tillegg didaktiske problemstillinger knyttet til medieundervisningen i skolen. Medienes utbredelse, anvendelse, uttrykksformer, innhold og virkninger blir presentert. Videre vil en fokusere på hvordan medieundervisning og mediepedagogisk nytenkning kan dra nytte av de unges mediekompetanse.
Læringsutbytte
Studentene skal ha inngående kunnskap om og teoretisk innsikt i:
- Medienes funksjon, innhold og virke i samfunnet for barn og unge.
- Barn og unges medieerfaringer og mediebruk.
- Samspillet mellom mediekultur, skolekultur og barne- og ungdomskultur i et sosialiseringsperspektiv.
- Perspektiver på mediekompetanse og media literacy.
- Didaktiske problemstillinger knyttet til medieundervisning i skolen.
- Mediepedagogisk teori og forskning.
Læringsformer og aktiviteter
Opptil 3 timer undervisning pr. uke. Obligatorisk aktivitet: Mer informasjon om mappeoppgavene og medstudentvurdering gis ved studiestart.
Obligatoriske aktiviteter
- Mappeoppgave og medstudentvurdering
Mer om vurdering
Eksamensadgang krever godkjent obligatorisk aktivitet. Det er kun mulig å gjennomføre obligatorisk aktivitet i undervisningssemesteret (vår).
Kursmateriell
Pensum på ca 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SVPED228 | 7,5 sp | Høst 2007 |
PED1013 | 7,5 sp | Høst 2007 |
Fagområder
- Medier og kommunikasjon
- Medievitenskap
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag