Emne - Didaktikk - PED1003
Didaktikk
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Didaktikk er den teoretiske og praktiske kunnskapen om undervisning. Emnet skal gi en innføring i begreper og teoretiske modeller som er grunnleggende for å analysere og forstå forholdet mellom undervisning og dannings- og læreprosesser. Emnet gir en innføring i hvordan undervisning kan vurderes og utvikles. Sentrale tema er undervisningens mål, kunnskapsinnhold og arbeidsformer. Det blir lagt vekt på å forstå rammene for undervisning og læring i en samfunnsmessig og kulturell kontekst, og i spenningen mellom nasjonale læreplaner og lokalt handlingsrom. Ulike perspektiver på lærer, elev og læringsinnhold vil bli vektlagt i studiet.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Gjennom forelesninger og aktivt arbeid i grupper skal studentene tilegne seg kunnskap og innsikt i didaktikk. Studentene skal dokumentere innsikt i og forståelse for didaktikkens grunnleggende begreper, og de skal vise innsikt i hvordan kulturelle, politiske og økonomiske forhold bidrar til å forme skolens virksomhet både når det gjelder dens oppgaver, målsetninger, arbeidsformer, innhold og vurderingssystemer. Studentene skal også kunne redegjøre for hvilke funksjoner utdanning har både i forhold til elever og samfunnet som helhet. Studentene skal vise innsikt i og utvikle evne til skriftlig drøfting av spørsmål som angår utdanning i dag, og hvordan det kan legges til rette for lærings- og undervisningsprosesser for alle gjennom utdanning.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning 6 timer pr. uke. Obligatorisk oppgave.
Obligatoriske aktiviteter: Obligatorisk oppgave må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. For nøyaktig beskrivelse av gjeldende obligatoriske aktiviteter se emnets side på Blackboard i starten av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig innlevering
Kursmateriell
Pensum på ca 1000 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SVPED101 | 15 sp | Vår 2006 |
PED106 | 15 sp |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag