Emne - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi - PED1002
PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
PED1002 gir en innføring i pedagogisk psykologi. Pedagogiske og psykologiske teorier om læring, utvikling, motivasjon og selvoppfatning er sentralt i emnet. Teoriene brukes til å belyse og diskutere pedagogiske problemstillinger om barn og unges oppvekst, utdanning og livskvalitet. Emnet vektlegger samfunnsaktuelle problemstillinger i pedagogikken knyttet til skole og fritid, formelle og uformelle arenaer. Videre diskuteres forholdet mellom individ og omgivelser og hva det betyr for den enkeltes livsmuligheter. I emnet drøftes forutsetninger for læring og utvikling i et livslangt perspektiv. Spørsmål om hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for å fremme læring, motivasjon og utvikling er sentralt. I PED1002 drøftes det hvordan endringer i samfunn og kultur påvirker barn og unges vilkår for læring, utvikling og verdier.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Målet med studiet er å gi innsikt i psykologiske prosesser som er viktige for å forstå og å kunne legge til rette for læring, utvikling og livskvalitet for mennesker i alle aldersgrupper, og med et særlig fokus på barn og ungdom. Studentene skal tilegne seg bred kunnskap om sentrale temaer og teorier innenfor fagområdet:
- Sentrale teorier om læring og læringsmiljø
- Sentrale teorier om barn og unges utvikling
- Sentrale teorier om motivasjon og selvoppfatning
Studentene skal utvikle ferdigheter i å:
- anvende faglig kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger.
- anvende kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger.
- anvende kunnskap for å belyse pedagogisk praksis.
- skrive akademiske tekster.
Studentene skal tilegne seg kompetanse som setter dem i stand til å utveksle synspunkter og erfaringer innenfor fagområdet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning 6 timer pr. uke med varierte læringsformer og aktiviteter. Obligatoriske aktiviteter: En skriftlig innlevering må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. En nøyaktig beskrivelse av obligatoriske aktiviteter vil kunngjøres ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig oppgave må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
Mer om vurdering
Besvarelsen din skal være et individuelt, selvstendig arbeid. Det er ikke tillatt å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens (Chat GPT eller lignende) og levere den helt eller delvis som egen besvarelse.
Kursmateriell
Pensum på ca 1000 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED1092 | 15.0 | ||
SVPED107 | 5.0 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Daniel Rocha Brask Schofield
- Fride Flobakk-Sitter
- Frode Moen
- Frode Stenseng
- Hans Petter Ulleberg
- Ingvild Røsand
- Lena Haller
- Martha Torgeirdatter Dahl
- Silje Skaug Stokke
- Vegard Marinius Frantzen
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
HJELPEMIDD
Utlevering
04.12.2024Innlevering
05.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 HJELPEMIDD INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"