course-details-portlet

PD6920

Masteroppgave i strategisk design og tjenesteutvikling

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2024 / Vår 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Masteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Tema og problemstilling for masteroppgaven skal være relevant for teknologiledelse og digital omstilling som fagområde. Masteroppgaven utgjør sammen med spesialiseringen programmets fordypning 'Strategisk design og tjenesteutvikling'. Tema for oppgaven og teori som anvendes, skal derfor være knyttet til fagområdet spesialiseringen omfatter. Det anses som en fordel at studentene jobber med reelle problemstillinger knyttet til egen virksomhet. Tema/problemstilling velges av studenten i samråd med veileder. Masteroppgaven er normert til om lag 800 arbeidstimer.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten - har inngående, forskningsbasert kunnskap innen et avgrenset fagområde

Ferdighet:

Studenten - kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt ved bruk av relevante teorier og metoder, og i tråd med etiske normer for forskning

Generell kompetanse

Studenten - knytter forskningsbasert kunnskap til egen organisatorisk erfaring på en måte som viser evne til selvstendig analytisk refleksjon

Læringsformer og aktiviteter

Det skal tidlig i semesteret etableres en prosjektplan som skal være godkjent av veileder. Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre medlemmer. Dersom det skrives gruppeoppgave, skal den enkeltes bidrag tilsvare en individuell masteroppgave med hensyn til arbeidsinnsats og omfang. Studenten får tildelt veileder fra det fagmiljøet som er ansvarlig for spesialiseringen studenten har valgt. I de tilfeller der det er flere institutt involvert i spesialiseringen, vil oppgavens tema, slik det er beskrevet i søknaden, avgjøre hvilket institutt som er ansvarlig for veiledning av studenten. Det kan også vurderes å tildele veileder fra et annet institutt og/eller ekstern biveileder dersom oppgavens tema tilsier det.

I de tilfeller der det oppnevnes en ekstern biveileder, er det likevel instituttet ved NTNU som har det overordnede faglige ansvaret. Masteroppgaven skal leveres innen ett kalenderår etter oppstart. Avtalen med NTNU kan forlenges én gang, med ett semester, uten begrunnelse eller dokumentasjon.

Obligatorisk aktivitet

Godkjent prosjektplan

Prosjektplanen skal inneholde problemstilling, sentrale tema i oppgaven, metodevalg samt framdriftsplan. Denne vil typisk bygge på innlevert forskningsskisse i emnet PK6401.

Veiledning

Studenter har krav på inntil 30 timeverk veiledning avgrenset til to semester. Timetallet inkluderer både direkte konferanse/veiledning med studenten og for- og etterarbeid for veileder. Det skal inngås en egen avtale som signeres av student, veileder og institutt. Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU Videres hjemmesider.

Mer om vurdering

Mer om vurdering

Ved gruppeoppgave velger gruppen individuell eller felles vurdering av masteroppgaven. Ved oppstart av arbeidet med masteroppgaven skal det inngås en skriftlig avtale mellom institutt, veileder og student. Studenter som skal skrive gruppeoppgave, skal i tillegg inngå skriftlig avtale om dette. Det benyttes eget avtaleformular.

Masteroppgaven skal leveres i NTNUs eksamenssystem Inspera Assessment.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Det kreves opptak til studieprogram:Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)

Forkunnskapskrav

Fullført basis- og spesialiseringsmodul

Fagområder

  • Produktdesign - Designmetodikk
  • Designstrategier
  • Designmetodikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Masteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment