course-details-portlet

PD6016

Universell utforming av IKT

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Gjøvik og Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet introduserer prinsippene for universell utforming og digital tilgjengelighet, og forbereder studentene på videre arbeid i webprosjekter. Videre har den som mål å hjelpe studentene til å forstå hvordan man effektivt kan integrere disse teoriene og praksisene i utviklingsprosessen for å overholde minimumsstandarden som kreves av tilgjengelighetslovene i Norge.

Den teoretiske læringsdelen av kurset kombineres med reelt prosjektarbeid, som er knyttet til konkrete case brakt inn av kursdeltakerne selv, for å binde teori og praksis sammen, og i tillegg gjøre læringsutbyttet spesielt relevant for deres respektive virksomhet.

Læringsutbytte

Studenten vil etter fullført emne ha:

Kunnskap

  • Avansert kunnskap om begrepet universell utforming, inkluderende design, designprinsipper, og deres teoretiske og praktiske betydning.
  • Evne til å gjenkjenne, analysere, sammenligne og anvende ulike standarder og metoder for universell utforming for vurdering.
  • Avansert kunnskap om begrepet digital tilgjengelighet og dens kritiske betydning- Evne til å bruke relevante metoder og evalueringsverktøy.
  • Inngående kunnskap om retningslinjer, standarder, forskrifter og lovgivning for tilgjengelighet på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Ferdigheter

  • Analysere, inspisere og reagere kritisk på universell utforming og digital tilgjengelighet med hensyn til sluttbrukere i design, utvikling og evaluering av interaktive systemer.
  • Diskutere juridiske krav til utforming av brukergrensesnitt med hensyn til sluttbrukerens behov og ønsker.
  • Analysere og vurdere hensiktsmessigheten av ulike metoder for å forstå behovet til målgruppen(e).
  • Utføre selvstendig og gruppevis praktisk arbeid med forståelse av universell utforming og digital tilgjengelighet.
  • Identifisere og forstå problemet, gjennomføre brukerundersøkelser, ideer og konseptutvikling, observere og teste samt dokumentere og presentere.

Samlet kompetanse

  • Kunne utvikle forståelse for og reflektere over teori, definisjoner og begreper innen universell utforming og digital tilgjengelighet - derigjennom bidra til forbedring av eksisterende økosystem

Læringsformer og aktiviteter

Emnet undervises på engelsk og er nettbasert.

Prosjektbasert læring, inkludert følgende aktiviteter:

  • forelesninger
  • prosjektarbeid individuelt og i gruppe
  • workshops
  • kritiske diskusjoner og fagfellevurderinger
  • dokumentasjon
  • presentasjoner

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på modul 1 og 2

Mer om vurdering

Obligatorisk deltakelse på modul 1 og 2 registreres som godkjent/ikke godkjent. Arbeidene består av en skriftlig prosjektrapport som skal leveres individuelt.

Manglende oppmøte/deltakelse på samlinger og undervisning kan vurderes på bakgrunn av søknad til Institutt for design.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Videreutdanningsemner i teknologiledelse og digital omstilling (MTDOEMNER)

Forkunnskapskrav

Opptakskravet er todelt:

  1. Fullført grad på 180 studiepoeng
  2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Du må dokumentere arbeidsforhold med attest fra din arbeidsgiver som beskriver type jobb og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende fullført utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Kursmateriell

Kursmateriell vil bli gitt før kurset starter.

Fagområder

  • Interaksjonsdesign

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment