Emne - Tjenestedesign for bedre digitalisering i helse - PD6015
PD6015 - Tjenestedesign for bedre digitalisering i helse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 40/100 | 20 minutter | ||
Mappe/sammensatt vurdering | 60/100 |
Faglig innhold
Emnet har som formål å øke kompetansen om tjenestedesign som en tilnærming til helhetlig tjenesteutvikling. Bruk av digital teknologi har de siste årene blitt en viktig del av de offentlige tjenestene, dette gjelder også innenfor helsesektoren.
I dette emnet lærer du om tjenestedesign og hvordan bruke metoder og verktøy for å skape verdi både for brukeren, virksomheten og samfunnet. I emnet Tjenestedesign for bedre digitalisering i helse kombinerer vil læring gjennom teori og praktiske øvelser.
Innretninger og organisering av faget er valgt med utgangspunkt i målgruppens hverdag og mulighet til å delta i undervisning samtidig som de jobber. I kurset er det lagt opp til at kursdeltakeren skal ha tett dialog med og forankre prosjektarbeidet hos sin virksomhet. Målet med prosjektarbeidet er tredelt: (1) kursdeltakeren lærer å koble digitalisering i helse opp mot tjenestedesign (2) temaene skal være relevante for deltakerne og deres virksomhet, og (3) virksomheten bygger viktig kompetanse som de tar med seg i sitt videre arbeid. Det vil være en fordel for virksomheten om flere kolleger tar emnet samtidig.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kandidaten skal kjenne til ulike metoder og verktøy fra tjenestedesign og redegjøre for hvordan disse kan anvendes i egen arbeidshverdag
- Kandidaten kan forklare hvordan metoder og verktøy fra design kan bidra til tjenesteutvikling
- Kandidaten kan beskrive sentrale utfordringer i digitalisering av tjenester og hvordan samskapingsprosesser kan bidra til problemløsning
Ferdigheter
- Kandidaten viser i praktiske oppgaver og øvelser hvordan de kan bruke sentrale verktøy i tjenestedesign
- Kandidaten kan argumentere for hvordan de kan bidra med å a) vurdere, designe, implementere og styre helserelatert IKT, b) anvende designmetodikk i tverrfaglige samarbeid/ team i digitaliseringsprosesser, c) bruke relevante samskapingsmetodikker, og d) utnytte brukerinnsikt for å prioritere og implementere endringer
- Kandidaten viser gjennom gruppearbeid at de har evnen til å lære av andre. Forstå og respektere andres behov, perspektiver og handlinger (empati). Forstå, forholde seg til og være følsom overfor andre (empatisk ledelse), håndtere konflikter i en gruppe, og legge til rette for samarbeidende og deltakende problemløsing
- Kandidaten viser gjennom praktiske øvelser ferdigheter i bruk av designmetodikk for problemløsning.
- Kandidaten viser gjennom utvikling av designkonsept hvordan de kan skape inkluderende, rettferdige løsninger som fremmer bærekraftige tjenester - og integrere ovennevnte kompetanse i egen arbeidssituasjon
Generell kompetanse:
- Kandidaten viser gjennom praktiske oppgaver at de kan jobbe i tverrfaglige team
- Kandidaten viser hvordan de kan utfordre etablerte mønstre og arbeidsformer i tjenesteutvikling
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil organiseres som samlingsbasert modulert undervisning som gir innføring i sentrale metoder og teknikker for helhetlig og samskapende tjenestedesign.
Hver modul har elementer av teori, workshop/gruppearbeid med øvelser som er praksisnære. Temaet for oppgaver, øvinger og prosjektarbeid vil i stor grad være basert på virksomhetenes behov. Det vil si at øvingsoppgavene og prosjektarbeidet knyttes til konkrete caser som er aktuelle og relevante for deltakerne.
Mer om vurdering
Emnet vil bestå av fire moduler, arbeidet fra modulene samles i en felles mappeleveranse ved studiets slutt. Endelig vurderingsform er mappevurdering og en muntlig presentasjon av arbeidet. Som en del av mappen inngår en ensides egen refleksjon om egen læring i emnet.
Innlevering av mappen regnes som eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Design - videreutdanning (EVUADDES)
Kursmateriell
Kursmateriell blir gjort tilgjengelig ved kursstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik , Trondheim
- Interaksjonsdesign
Ansvarlig enhet
Institutt for design
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 40/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"