Emne - Strategisk design og scenariebygging - PD6014
PD6014 - Strategisk design og scenariebygging
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjektrapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjektrapport | 100/100 |
Faglig innhold
Det er et økende fokus på anvendelsen av designmetodikk på et strategisk nivå i organisasjoner, mye på grunn av inkorporeringen av designmetodikk i bla. innovasjonsarbeid og forretningsutvikling (design thinking og lean startup). Dette har ført til et ønske om å forstå og anvende designtilnærminger i en organisasjon på høyere nivå, med utforskning av hvor og hvordan design kan tilføre verdiskaping i nye/strategiske kontekster. Strategisk design og scenariebygging er en ny fagretning som blant annet omfatter hvordan man leder og gjennomfører transformative prosesser i egen organisasjon med ansatte, kunder og partnere i sentrum. Kompetanse i strategisk design og scenariebygging etterspørres nettopp fordi det ansees som en forutsetning for å lykkes med digitalisering og digital transformasjon i en tid preget av høy usikkerhet og lite forutsigbarhet, og for å kunne utvikle fremtidsrettede, samfunnsnyttige og konkurransedyktige virksomheter og tilhørende tjenester.
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha utvidet forståelse og evne til å
- legge til rette for endring og transformasjon gjennom en designdrevet prosess
- involvere ansatte, partnere og andre roller inn i digitaliseringsprosesser, og kunne skape nye og verdiskapende systemer, tjenester og/eller businessmodeller som gagner mennesker, leverandører, organisasjon og samfunn som helhet.
Deltakerne vil sitte igjen med både teoretisk kunnskap og praktiske erfaring og verktøy tilknyttet digitalisering og strategiske transformative prosesser.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten:
Kunnskap:
- Kunne beskrive hva strategisk design innebærer.
- Ha kunnskap om relevante teorier og modeller for strategisk design.
- Kjenne til hvordan man jobber med strategisk design og scenariebygging i forhold til fremtidens teknologiske muligheter.
- Ha kunnskap om forutsetninger for vellykkede endringsprosesser (ledelse, forankring,beslutningsgrunnlag, organisering, kreativitet) som til slutt gagner sluttbruker, tjenesteyter og samfunn).
- Kjenne til grunnleggende tematikk innen strategisk design i form av å realisere verdien av design og designtankegang i større organisasjoner og bedrifter; inkludert fremtidsrettet konkurransesituasjoner, endring og systemtankegang.
- Forstå verdien av visuell formidling av kompleks kunnskap.
Ferdigheter:
- Kunne identifisere sentrale prinsipper i strategisk designtekning.
- Kunne anvende designprinsipper i en strategisk kontekst.
- Kjenne til sentrale verktøy for scenariebygging og hvordan disse kan brukes strategisk.
- Ha kunnskap om hvordan man kan benytte strategisk design og scenariebygging inn i sin bedrift eller område.
Generell kompetanse:
- Ha forutsetninger for å lykkes med verdiskaping gjennom design.
- Kunne gjøre nytte av designprinsipper i utvikling av strategi og i strategiske beslutninger.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset er lagt opp som 2+2 dagers fysiske samlinger med digital veiledning mellom samlingene.
Faget vil vurderes basert på oppgave som leveres inn i etterkant av gjennomført samlinger. Temaet for oppgaven vil være basert på virksomhetens case. Det vil i tillegg gjennomføres andre øvelser under samlingene med generelle problemstillinger for å styrke synergier på tvers av deltakerne.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på samling 1 og 2
Mer om vurdering
Obligatorisk deltagelse på Samling 1 og 2 blir registert som godkjent/ikke godkjent. Arbeidet består av en skriftlig prosjektrapport som etter hovedregel leveres i gruppe. Individuell levering kan unntaksvis avtales med emneansvarlig. Ved gruppeinnlevering gis samme karakter til alle gruppemedlemmene.
I tillegg til den skriftlige prosjektrapporten inngår en obligatorisk 20 minutter muntlig presentasjon av arbeidet. Den muntlige presentasjonen kan være justerende for vurdering av rapporten.
Manglende oppmøte/deltagelse på samlinger og undervisning vil kunne vurderes på grunnlag av søknad til Institutt for design.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Oppdragsbasert videreutdanning AD-fakultetet - høyere grads nivå (ARDEVU)
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Anbefalte forkunnskaper
Den primære målgruppen er ledere, beslutningstakere og rådgivere i privat og offentlig sektor, gjeldende for alle sektorer og fagområder som jobber med digitaliserings- og endringsprosesser. Den sekundære målgruppen er prosjektmedarbeidere, utviklere, designere og andre deltakere i tjenesteutviklingsprosjekter. Studiet vil være relevant for alle som jobber med komplekse endrings- og digitaliseringsprosesser og/eller strategiske prosesser i en virksomhet.
Forkunnskapskrav
Opptakskravet er todelt:
- Fullført grad på 180 studiepoeng
- Minimum to års relevant arbeidserfaring
Du må dokumentere arbeidsforhold med attest fra din arbeidsgiver som beskriver type jobb og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende fullført utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.
Kursmateriell
Kursmateriell vil bli gjort tilgjengelig ved kursstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Designstrategier
- Designmetodikk
Ansvarlig enhet
Institutt for design
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjektrapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjektrapport
100/100
Utlevering
27.11.2024Innlevering
09.12.2024
09:00
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"