course-details-portlet

PD6009

Tjenestedesign og innovasjon for arbeidslivet

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Arbeider

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar for seg designprinsipper innen tjenestedesign og hvordan disse kan tilpasses arbeid i egen virksomhet innen offentlig eller privat sektor for å oppnå gode brukeropplevelser på tvers av ulike kontaktpunkter. Engasjement og bevissthet rundt samskaping, endring og tverrfaglige team spiller en sentral rolle i dette emnet. Det fokuserer også sterkt på muligheten som oppstår som følge av teknologiutvikling og digitalisering i fremtidens tjenester. Temaet for oppgaver, øvinger og prosjektarbeid vil i stor grad være basert på virksomhetens behov. Det vil si at øvingsoppgavene og prosjektarbeidet knyttes til konkrete caser som er aktuelle og relevante for virksomheten. Det betyr at kursdeltakerne i praksis er på jobb under kurset,og kan ta med seg resultatet hjem til sin virksomhet og bruke det direkte i videreutviklingen av tjenestetilbudet som de tilbyr.

Læringsutbytte

Kunnskap: Etter å ha gjennomført emnet

● kan kandidaten beskrive hva design av tjenester innebærer

● kan kandidaten identifisere sentrale prinsipper (brukersentrert, samskapende, helhetlig, visuelt, testet) innen tjenestedesign

● kan kandidaten visualisere og delta aktivt i en tjenestedesignprosess

● har kandidaten kunnskap om forutsetninger for vellykkede endringsprosesser (ledelse, forankring, beslutningsgrunnlag, organisering, kreativitet) som til slutt gagner sluttbruker, tjenesteyter og samfunn ● har kandidaten kunnskap om hvordan teknologi og digitalisering kan skape nye og bedre tjenester

Ferdigheter: Etter å ha gjennomført emnet

● har kandidaten trening i anvendelse av prinsipper og bruk av ulike metoder for tjenesteutvikling

● kan kandidaten formulere en problemstilling og videre planlegge en tjenestedesignprosess

● kan kandidaten dokumentere, tolke og analysere innsiktsdata

● kan kandidaten inkludere relevante aktører samt møte deres ønsker og behov i designprosessen og utvikle løsningsforslag for forbedret eller ny tjeneste

● kan kandidaten benytte tjenestedesignmetodikken inn i sin virksomhet

Generell kompetanse: Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten utvidet forståelse og evne til å skape nye og verdiskapende tjenester som gagner sluttbruker, tjenesteyter og samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Kursdeltakere velger case selv eller i samarbeid med undervisere, basert på egen bakgrunn, arbeidserfaring og læringsmål. Casene danner grunnlaget for utforskning ved hjelp av kjent tjenestedesign-metodikk.

Undervisningen er samlingsbasert, med forelesere både fra NTNU Trondheim og NTNU Gjøvik. Det bestemmes i god tid om samlingene gjennomføres fysisk eller digitalt.

Arbeid med prosjektoppgave 15 timer

Samling 1, 15 timer

Nettbasert undervisning mellom samling 1 og 2 inkludert kollokvie og veiledning, 7,5 timer

Arbeid med prosjekt 40 timer

Samling 2, Trondheim 15 timer

Arbeid med prosjektrapport før innlevering: 100 timer

Midtveis og slutt-presentasjon

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte Samling 1+2
  • Oppmøte nettbasert undervisning 1+2

Mer om vurdering

Obligatorisk deltagelse på Samling 1 og 2 blir registert som godkjent/ikke godkjent. Deltagelse på nettbasert undervisning blir registert som godkjent/ikke godkjent. Arbeider består av en skriftlig prosjektrapport som kan leveres individuelt eller i gruppe. Dersom man velger gruppeinnlevering, vil samme karakter gis til alle gruppemedlemmene.

Manglende oppmøte/deltagelse på samlinger og undervisning vil kunne vurderes på grunnlag av søknad til Institutt for design.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Oppdragsbasert videreutdanning AD-fakultetet - høyere grads nivå (ARDEVU)
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Videreutdanningsemner i teknologiledelse og digital omstilling (MTDOEMNER)

Forkunnskapskrav

Opptakskravet er todelt:

  1. Fullført grad på 180 studiepoeng
  2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Du må dokumentere arbeidsforhold med attest fra din arbeidsgiver som beskriver type jobb og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende fullført utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Kursmateriell

This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World (Stickdorn, et al, 2018) Artikler og videomateriale gjøres tilgjengelig ved studiestart.

Fagområder

  • Designstrategier
  • Designmetodikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø