course-details-portlet

NRS8002 - Systematiske oversikter og Meta analyser

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Fordeler og ulemper med systematiske oversikter og introduksjon til forskjellige typer oversikter. Skrive en protokoll for en systematic oversikt: - Litteratursøk, databaser og termer - Datauttrekk og kritisk vurdering - Oppsummering og meta-analyse - Kvaliteten på dokumentasjonen (GRADE) - Rapportering og formidling

Læringsutbytte

Ved avslutning av kurset skal deltakerne ha skrevet en protokoll som kan publiseres i PROSPERO. I tillegg vil de:

  • Forstå formålet med å lage en systematiske oversikt
  • Forstå forskjellen på en narrativ og en systematisk oversikt
  • Kunne de viktigste elementene i en protokoll for en systematisk oversikt
  • Kunne vurdere ulike søkestrategier med hensyn på hvor fullstendige og effektive de er
  • Vurdere strategier for å hanskes med "publication bias"
  • Utvikle og iverksette en plan for å finne fram relevant forskning for egen oversikt.
  • Utvikle inklusjon- og eksklusjonskriterier
  • Utvikle skjema for uttrekk av informasjon fra forskningsrapporter (artikler) og vurdere kilder til feil og bias (skjevheter) i forbindelse med dataekstraksjon
  • Avdekke risiko for bias (skjevheter) i inkluderte studier
  • Bruke et eksplisitt kriterier for vurdering av risiko for bias
  • Kunne sette opp en meta-analyse i RevMan og fortolke svaret
  • Kunne se fordeler og ulemper ved å kombinere funnene i inkluderte studier
  • Kunne vurdere og utforske statistisk, metodisk og kliniske heterogenitet
  • Kunne vurdere kvalitet på dokumentasjon ved hjelp av GRADE
  • Forstå "summary of findings"-tabeller
  • Lære om systematiske oversikter basert på kvalitative studier diagnosestudier.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av forelesninger, aktiviteter i mindre grupper, framlegg av utkast til protokoll i plenum, samt individuelt skrivearbeid og individuell veiledning fra faglæreren. Etter kurset skal deltakerne sende inn protokoll som eksamensbesvarelse. Mellom samlingene skal studentene gjøre et prøvesøk og sende inn dette sammen med refleksjonsnotat.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øving
  • Innsending av refleksjonsnotat

Forkunnskapskrav

Kurset er åpent for Phd-kandidater som er medlem av den nasjonale forskerskole for Global helse. Det er maksimalt 20 deltakere og søkeren må ha en problemstilling de ønsker å lage en systematisk oversikt på. Påmelding til kurset må gjøres via Forskerskolen sin nettside https://www.ntnu.edu/nrsgh/nrs8002

Kontakt: Elin Yli Dvergsdal - elin.y.dvergsdal@ntnu.no

Kursmateriell

Egger M, Davey Smith G, Altman D (eds). Systematic Reviews in Health Care. BMJ 2001. (Kap 1, 5,9, 15) Cochrane Handbook for systematic reviews of interventions (Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10,11,12, 20) Nettkurs om kunnskapsbasert praksis: www.kunnskapsbasertpraksis.no Guyatt GH, Oxman AD, Kunz R, Vist GE, Falck-Ytter Y, Schünemann HJ: GRADE Working Group. Rating quality of evidence and strength of recommendations: What is "quality of evidence" and why is it important to clinicians? BMJ. 2008 May 3;336(7651):995-8 For nedlasting av GRADEpro og mer informasjon om GRADE: www.gradeworkinggroup.org Malterud K. Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. The Lancet 2001; 358, 9280

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU