Emne - Teksthistorie og utforskende litteraturarbeid i norskfaget - NORD6021
Teksthistorie og utforskende litteraturarbeid i norskfaget
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i kjerneelementet tekst i kontekst og didaktiske innfallsvinkler til arbeid med skjønnlitteratur og saktekster i ulike sjangre og medium. En viktig arbeidsmåte handler om hvordan man kan bruke språk- og tekstkunnskap aktivt i utviklingsfremmende arbeid med lesing, skriving og muntlighet i norskfaget.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
- har bred kunnskap om ulike lesemåter og kan reflektere over kontekstuelle lesemåter
- har grunnleggende litteraturviteskapelig forståelse
- har grunnleggende kunnskap om hvordan elever på ungdomstrinnet og videregående kan motiveres til lesing og videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere litteraturundervisning på ungdomstrinnet og på videregående og grunngi faglige valg
- kan stimulere til leseinteresse og leseglede, og legge til rette for videreutvikling av ungdoms leseferdigheter
- kan legge til rette for utforskende arbeid med litteratur i kontekst
- kan analysere og forklare litterære og språklige virkemidler i ulike tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har erfaring med bruk av digitale medier og kan legge til rette for å anvende disse i norskfaglige sammenhenger
- har utviklet teoretisk, analytisk og didaktisk kunnskap om arbeid med tekster i ulike sjangrer på papir og skjerm
Læringsformer og aktiviteter
Mellom samlingene brukes digital læringsplattform aktivt, blant annet til innlevering av skriftlige arbeider og kommunikasjon med medstudenter i diskusjonsforum og lignende. På samlingene vil undervisningen inkludere studentframlegg, forelesninger og verkstedprega arbeidsformer. Gjennom hele studiet står studentenes egen skriving og samhandling og refleksjon mellom teori og praksiserfaringer sentralt.
Obligatoriske aktiviteter
- To fagtekster
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Mappevurderingen består av til sammen tre fagtekster. (De to obligatoriske fagtekstene + en tredje).
Begge målformer skal være representert i fagtekstene.
Tekstene i mappa får en samlet karakter, og alle tekstene må vurderes som bestått for at eksamen som helhet skal kunne vurderes som bestått. Ved stryk må alle tekster i mappa skrives på nytt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Norsk 1, 8.–13. trinn (KNO1-8-13)
Anbefalte forkunnskaper
Bør være ansatt som lærer på ungdomstrinnet eller i videregående skole.
Kursmateriell
Studenten må ha tilgang til PC
Fagområder
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Nordisk