course-details-portlet

NORD2316 - Norsk flerspråklighet – interaksjonelle og sosiokulturelle tilnærminger

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Dette emnet tar sikte på å gi studentene teoretiske og metodiske verktøy for å studere både mikro- og makronivået av språksituasjoner preget av mangfold og kompleksitet.

Emnet har to innretninger som alternerer: Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk og Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet.

Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk

Varianten om interaksjonelle tilnærminger konsentrerer seg om språkbruk på mikronivå. Den skal gjøre studentene kjent med et samtaleanalytisk perspektiv på norsk talespråk i én- og flerspråklige sammenhenger. Emnet gir introduksjon til forskningsmetoder som lar studentene identifisere og analysere interaksjonelle fenomener i detalj og forstå hvordan flerspråklighet realiseres i praksis gjennom bruk av ulike ressurser.

Undervisningen kombinerer teoretisk innføring i grunnleggende interaksjonelle mekanismer med praktiske analyser av samtaleutdrag i forskjellige første- og andrespråkskontekster. Studentene får opplæring i transkribering av samtale og en detaljert analyse av dens sekvensielle struktur. De lærer om rollen til grammatikken, prosodien og kroppsspråket i meningsskaping og gjensidig forståelse i både hverdagslige og institusjonelle interaksjoner. Studentene skal også bli kjent med hvordan kunnskapen om språk i interaksjon kan anvendes til å svare på samfunnsrelevante spørsmål.

Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet

Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale sosiokulturelle perspektiver på og tilnærminger til flerspråklighet og andrespråktilegnelse. Undervisninga kretser omkring ulike eksempler på og utfall av flerspråklighet og språkkontakt på individ- og samfunnsnivå, med hovedvekt på en norsk kontekst. Emnet er særlig innretta for å sette studentene i stand til å identifisere, beskrive og reflektere over ulike sider ved Norge som et flerspråklig språksamfunn i så vel et historisk som et samtidsperspektiv.

Emnet tar sikte på å gi studentene ei kunnskapsbasert referanseramme for refleksjon omkring kulturell bærekraft generelt og utvikling av bærekraftige språksamfunn spesielt. Vesentlig for dette formålet er det å involvere studentene i undervisning og arbeidsmåter som fremmer studentenes selvrefleksivitet og evne til kritisk tenkning i møte med de normene, praksisene og holdningene som legger føringer for tilegnelse og bruk av flere språk i Norge.

Læringsutbytte

Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk

Kunnskaper:

Kandidaten har

  • kunnskap om sentrale begreper og metodologiske kriterier innenfor samtaleforskning
  • kunnskap om de grunnleggende interaksjonelle mekanismer som styrer sosial samhandling
  • kunnskap om likheter og forskjeller på én- og flerspråklige interaksjoner og på hverdagslige og institusjonelle samtaler
  • kunnskap om rollen til ikke-verbale ressurser i meningsskaping

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • transkribere opptak av samtaler og identifisere interaksjonelle fenomener til analyse
  • gjennomføre og beskrive selvstendige analyser av interaksjoner i forskjellige sammenhenger og med deltakere med ulik førstespråkbakgrunn
  • bruke det teoretiske apparatet til å reflektere over og diskutere én- og flerspråklighet på mikronivå

Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet

Kunnskaper:

Kandidaten har

  • kunnskap om sentrale spørsmål og teoretiske perspektiv innenfor den sosiokulturelt orienterte forskninga på flerspråklighet og andrepråkstilegnelse
  • kjennskap til hvordan sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet og andrespråkstilegnelse skiller seg fra andre sentrale språkvitenskapelige tilnærminger
  • kunnskap om flerspråklighet som en vesentlig dimensjon ved det norske språksamfunnet før og nå
  • kunnskap om sentrale historiske og samtidige eksempler på språkkontaktsituasjoner i Norge og konsekvensene av disse

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • gjennomføre og presentere selvstendige analyser av hvordan ulike sosiale og sosiokulturelle forhold kan påvirke individers og gruppers tilegnelse og bruk av flere språk.
  • identifisere, beskrive og reflektere over hvordan ulike perspektiv på språk, språkbruk og/eller (språk)læring kommer til uttrykk i utvalgte praksiser - deriblant undervisningspraksiser

Felles for begge varianter:

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan sammenfatte og bearbeide relevant fagstoff i selvstendige framstillinger
  • kan bruke relevant fagterminologi til å presentere fagstoff muntlig og skriftlig
  • har kjennskap til sentrale metodiske tilnærminger i studier av flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisninga vil bestå i ei veksling mellom forelesninger og ulike former for gruppearbeid og diskusjoner. Aktiv bruk av språket i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere vil være ei vesentlig arbeids- og læringsform i emnet. I tillegg forutsettes det at studentene legger ned tid i selvstudium utenom undervisninga.

Analyse av ulike språk- og tekstpraksiser og ulike representasjoner av språk, språkbruk og språkbrukere står sentralt i emnet. Empirien vil kunne spenne fra samtale- og intervjudata til avisartikler og litterære og populærkulturelle tekster, i tillegg til skolerelevante eksempler som elevarbeider, læremidler og læreplaner.

Obligatoriske aktiviteter:

Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter. Obligatorisk aktivitet blir presentert av faglærer ved semesterstart.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i to semester (semesteret godkjenningen gis og påfølgende semester).

Obligatoriske aktiviteter

  • Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er)

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Kursmateriell

Pensum vil bli kunngjort ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
AVS2232 7.5 HØST 2013
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Norsk som andrespråk
  • Nordisk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for språk og litteratur

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU