Emne - Norsk flerspråklighet – interaksjonelle og sosiokulturelle tilnærminger - NORD2316
NORD2316 - Norsk flerspråklighet – interaksjonelle og sosiokulturelle tilnærminger
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet tar sikte på å gi studentene teoretiske og metodiske verktøy for å studere både mikro- og makronivået av språksituasjoner preget av mangfold og kompleksitet.
Emnet har to innretninger som alternerer: Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk og Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet.
Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk
Varianten om interaksjonelle tilnærminger konsentrerer seg om språkbruk på mikronivå. Den skal gjøre studentene kjent med et samtaleanalytisk perspektiv på norsk talespråk i én- og flerspråklige sammenhenger. Emnet gir introduksjon til forskningsmetoder som lar studentene identifisere og analysere interaksjonelle fenomener i detalj og forstå hvordan flerspråklighet realiseres i praksis gjennom bruk av ulike ressurser.
Undervisningen kombinerer teoretisk innføring i grunnleggende interaksjonelle mekanismer med praktiske analyser av samtaleutdrag i forskjellige første- og andrespråkskontekster. Studentene får opplæring i transkribering av samtale og en detaljert analyse av dens sekvensielle struktur. De lærer om rollen til grammatikken, prosodien og kroppsspråket i meningsskaping og gjensidig forståelse i både hverdagslige og institusjonelle interaksjoner. Studentene skal også bli kjent med hvordan kunnskapen om språk i interaksjon kan anvendes til å svare på samfunnsrelevante spørsmål.
Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet
Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale sosiokulturelle perspektiver på og tilnærminger til flerspråklighet og andrespråktilegnelse. Undervisninga kretser omkring ulike eksempler på og utfall av flerspråklighet og språkkontakt på individ- og samfunnsnivå, med hovedvekt på en norsk kontekst. Emnet er særlig innretta for å sette studentene i stand til å identifisere, beskrive og reflektere over ulike sider ved Norge som et flerspråklig språksamfunn i så vel et historisk som et samtidsperspektiv.
Emnet tar sikte på å gi studentene ei kunnskapsbasert referanseramme for refleksjon omkring kulturell bærekraft generelt og utvikling av bærekraftige språksamfunn spesielt. Vesentlig for dette formålet er det å involvere studentene i undervisning og arbeidsmåter som fremmer studentenes selvrefleksivitet og evne til kritisk tenkning i møte med de normene, praksisene og holdningene som legger føringer for tilegnelse og bruk av flere språk i Norge.
Læringsutbytte
Interaksjonelle tilnærminger til norsk som første- og andrespråk
Kunnskaper:
Kandidaten har
- kunnskap om sentrale begreper og metodologiske kriterier innenfor samtaleforskning
- kunnskap om de grunnleggende interaksjonelle mekanismer som styrer sosial samhandling
- kunnskap om likheter og forskjeller på én- og flerspråklige interaksjoner og på hverdagslige og institusjonelle samtaler
- kunnskap om rollen til ikke-verbale ressurser i meningsskaping
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- transkribere opptak av samtaler og identifisere interaksjonelle fenomener til analyse
- gjennomføre og beskrive selvstendige analyser av interaksjoner i forskjellige sammenhenger og med deltakere med ulik førstespråkbakgrunn
- bruke det teoretiske apparatet til å reflektere over og diskutere én- og flerspråklighet på mikronivå
Sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet
Kunnskaper:
Kandidaten har
- kunnskap om sentrale spørsmål og teoretiske perspektiv innenfor den sosiokulturelt orienterte forskninga på flerspråklighet og andrepråkstilegnelse
- kjennskap til hvordan sosiokulturelle tilnærminger til flerspråklighet og andrespråkstilegnelse skiller seg fra andre sentrale språkvitenskapelige tilnærminger
- kunnskap om flerspråklighet som en vesentlig dimensjon ved det norske språksamfunnet før og nå
- kunnskap om sentrale historiske og samtidige eksempler på språkkontaktsituasjoner i Norge og konsekvensene av disse
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- gjennomføre og presentere selvstendige analyser av hvordan ulike sosiale og sosiokulturelle forhold kan påvirke individers og gruppers tilegnelse og bruk av flere språk.
- identifisere, beskrive og reflektere over hvordan ulike perspektiv på språk, språkbruk og/eller (språk)læring kommer til uttrykk i utvalgte praksiser - deriblant undervisningspraksiser
Felles for begge varianter:
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan sammenfatte og bearbeide relevant fagstoff i selvstendige framstillinger
- kan bruke relevant fagterminologi til å presentere fagstoff muntlig og skriftlig
- har kjennskap til sentrale metodiske tilnærminger i studier av flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisninga vil bestå i ei veksling mellom forelesninger og ulike former for gruppearbeid og diskusjoner. Aktiv bruk av språket i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere vil være ei vesentlig arbeids- og læringsform i emnet. I tillegg forutsettes det at studentene legger ned tid i selvstudium utenom undervisninga.
Analyse av ulike språk- og tekstpraksiser og ulike representasjoner av språk, språkbruk og språkbrukere står sentralt i emnet. Empirien vil kunne spenne fra samtale- og intervjudata til avisartikler og litterære og populærkulturelle tekster, i tillegg til skolerelevante eksempler som elevarbeider, læremidler og læreplaner.
Obligatoriske aktiviteter:
Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter. Obligatorisk aktivitet blir presentert av faglærer ved semesterstart.
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i to semester (semesteret godkjenningen gis og påfølgende semester).
Obligatoriske aktiviteter
- Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er)
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Anbefalte forkunnskaper
NORD1102 og NORD1106 eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensum vil bli kunngjort ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
AVS2232 | 7.5 | HØST 2013 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Norsk som andrespråk
- Nordisk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
19.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
05.03.2025
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"