Emne - Norsk som andrespråk i et tverrspråklig perspektiv - NORD2315
NORD2315 - Norsk som andrespråk i et tverrspråklig perspektiv
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
En velfundert undervisning i norsk som andrespråk bygger på kjennskap til sider ved norsk som er vanskelige i et andrespråksperspektiv. Arbeidet betinger også en evne til å se norsk i et tverrspråklig perspektiv. Emnet beskriver norsk språk og setter det også inn i en systematisk beskrivelse av verdens språk. Den generelle delen tar for seg systematiseringen av språk i typologiske klasser, den spesielle delen ser norsk i et kontrastivt perspektiv i forhold til store minoritetsspråk. Fokus settes på språklige elementer som erfaringsmessig kan være vanskelige i minoritetsspråkliges tilegnelse av norsk. Det legges vekt på begrepet mellomspråk, og det gis en innføring i den lingvistiske og læringsteoretiske bakgrunnen for dette begrepet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har forståelse av hvordan språk kan beskrives og sammenlignes innenfor typologiske perspektiver
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser og verktøy innenfor tverrspråklige beskrivelser og kan se disse i relasjon til tilegnelse av nye språk
- har gode kunnskaper om norsk språkstruktur i sammenlignende perspektiv med særlig vekt på trekk som erfaringsmessig er vanskelige i et andrespråkstilegnelsesperspektiv
- kan analysere og beskrive andrespråkslærlingers mellomspråk og utvikle plausible hypoteser om bakgrunn for gitte språklig avvik
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan definere og bruke sentrale begreper innenfor språklig analyse
- er kjent med og kan bruke faglige verktøy til å beskrive og sammenligne sentrale trekk ved ulike språk
- har ferdigheter i språklige analyser av mellomspråk
- kan se feltet i sammenheng med språklæring og språkundervisning
- kan bruke innsikt i språklige forskjeller som ressurs under planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning i norsk som andrespråk
- kan presentere fagstoffet muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminar. Nærmere om obligatorisk aktivitet: Den obligatoriske oppgaven må være godkjent før kandidaten får gå opp til skriftlig eksamen. Oppgaven skal være ca. 1500 ord. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i to semester (semesteret godkjenningen gis og påfølgende semester).
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig oppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Anbefalte forkunnskaper
NORD1102 og NORD1106 eller tilsvarende.
Kursmateriell
Blir annonsert ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
AVS2219 | 7.5 | HØST 2013 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Norsk som andrespråk
- Nordisk
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og litteratur
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 10.10.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 8 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"