Emne - Forsknings- og utviklingsoppgave i naturfag – videreutdanning for lærere - NA6025
NA6025 - Forsknings- og utviklingsoppgave i naturfag – videreutdanning for lærere
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
FoU-oppgaven skal bygge på biologitemaer i naturfag og kan rettes tverrfaglig mot temaer innenfor fysikk eller kjemi . Oppgaven går ut på å lage en ressurs for undervisning eller læring i naturfag. Pedagogisk designforskning vil benyttes under utvikling og evaluering av ressurs.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om å lage et forskningsdesign
- har grunnleggende kunnskap om forskningsetiske prinsipper
- har grunnleggende kunnskap om akademisk skriving
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
Ferdigheter:
- kan benytte metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- Kan bruke forskningsbasert kunnskap som utgangspunkt for utvikling i skolen
- Kan bidra til fagligpedagogisk nytenkning
- Kan med grunnlag i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk vurderer undervisningspraksis
- Kan reflekterer over problemstilling knyttet til FOU-arbeid i lys av relevant forskning.
Generell kompetanse:
- kan sette seg inn i nye naturfaglige og teknologiske problemstillinger, innhente relevant informasjon og være kildekritisk
- kan se sammenheng mellom naturfaglig teori og teknologisk praksis, og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
- kan formidle fagstoff og resultater
- har didaktisk kunnskap om prinsipper for læring, varierte og elevaktive undervisningsformer og formative vurderingsformer
- har oversikt over læreplanverket og forståelse for de overordnete prinsippene som gjelder
Læringsformer og aktiviteter
Studentene vil bli veiledet i sitt FoU-arbeid av emneansvarlig på kurset. Studentene kan jobbe i par, eller individuelt. Det skal leveres en felles oppgave hvis studenter jobber i par. Oppgaven skal leveres digitalt i NTNUs system for digital eksamen, Inspera.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Det vil være 1 obligatorisk innlevering av FoU-oppgaven i løpet av semesteret og obligatorisk oppmøte på 2 nettmøter.
Vurdering og eksamen
Det gis formative tilbakemeldinger på FoU-oppgaven i løpet av semesteret. Oppgaven skal leveres digitalt i NTNUs system for digital eksamen, Inspera. Oppgaven vurderes som bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Naturfag 1, 8.-13. trinn (KNAT1-8-13)
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning
Bestått NA6024, NA6023, LVUT8093 og LVUT8094
Kursmateriell
Oppgis ved oppstart av emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Naturfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"