course-details-portlet

NA6025 - Forsknings- og utviklingsoppgave i naturfag – videreutdanning for lærere

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

FoU-oppgaven skal bygge på biologitemaer i naturfag og kan rettes tverrfaglig mot temaer innenfor fysikk eller kjemi . Oppgaven går ut på å lage en ressurs for undervisning eller læring i naturfag. Pedagogisk designforskning vil benyttes under utvikling og evaluering av ressurs.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om å lage et forskningsdesign
  • har grunnleggende kunnskap om forskningsetiske prinsipper
  • har grunnleggende kunnskap om akademisk skriving
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag

Ferdigheter:

  • kan benytte metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Kan bruke forskningsbasert kunnskap som utgangspunkt for utvikling i skolen
  • Kan bidra til fagligpedagogisk nytenkning
  • Kan med grunnlag i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk vurderer undervisningspraksis
  • Kan reflekterer over problemstilling knyttet til FOU-arbeid i lys av relevant forskning.

Generell kompetanse:

  • kan sette seg inn i nye naturfaglige og teknologiske problemstillinger, innhente relevant informasjon og være kildekritisk
  • kan se sammenheng mellom naturfaglig teori og teknologisk praksis, og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
  • kan formidle fagstoff og resultater
  • har didaktisk kunnskap om prinsipper for læring, varierte og elevaktive undervisningsformer og formative vurderingsformer
  • har oversikt over læreplanverket og forståelse for de overordnete prinsippene som gjelder

Læringsformer og aktiviteter

Studentene vil bli veiledet i sitt FoU-arbeid av emneansvarlig på kurset. Studentene kan jobbe i par, eller individuelt. Det skal leveres en felles oppgave hvis studenter jobber i par. Oppgaven skal leveres digitalt i NTNUs system for digital eksamen, Inspera.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

Det vil være 1 obligatorisk innlevering av FoU-oppgaven i løpet av semesteret og obligatorisk oppmøte på 2 nettmøter.

Vurdering og eksamen

Det gis formative tilbakemeldinger på FoU-oppgaven i løpet av semesteret. Oppgaven skal leveres digitalt i NTNUs system for digital eksamen, Inspera. Oppgaven vurderes som bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Naturfag 1, 8.-13. trinn (KNAT1-8-13)

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Bestått NA6024, NA6023, LVUT8093 og LVUT8094

Kursmateriell

Oppgis ved oppstart av emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Naturfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU