course-details-portlet

MUSV1105 - Musikk, helse og velvære

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappeevaluering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappeevaluering 100/100

Faglig innhold

Musikkens betydning for helse og velvære får stadig mer oppmerksomhet både i helsevesenet og i samfunnet ellers. Musikkterapi er en godkjent terapiform som blir mer og mer vanlig, og musikkterapeutiske metoder og perspektiver etterspørres i både helsevernet og i kollektivorientert musikkpraksis i ikke-medisinsk kontekst, så kalt community music. Målgruppene kan være barn, ungdom, voksne eller eldre og utfordringene kan være sosiale, psykiske eller helsemessige. Å drive med musikk sammen med andre kan virke forebyggende og ressursstyrkende, å sterke velvære og sosial inkludering i samfunnet gjennom deltagelse i kor, band, dans eller annen musikalsk interaksjon.

Dette emnet vil ta opp hvordan musikk kan brukes helsefremmende fra et biopsykososialt perspektiv basert på forskning fra ulike disipliner som: musikkterapi, musikkmedisin, nevrologi, psykologi og musikkvitenskap. Spørsmål som diskuteres vil være: Hva skjer i kroppen, i hjernen, med emosjonene og den mentale forestillingsverden? Kurset vil gi kunnskap om utviklingspsykologi, tilknytningsteori og affektlære. Det vil også ta opp noen av de store sosiale og helsemessige utfordringene i samfunnet - som psykisk helse for unge og voksne, traumer, depresjon, spiseforstyrrelse, autisme, ADHD, hjerneslag, demens, utenforskap og ensomhet koblet til mobbing, diskriminering på bakgrunn av kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og alder, eller annen årsak - og hvordan musikk og musikkterapi har vist seg hjelpsomt i disse forskjellige situasjonene. Ulike musikkterapeutiske metoder vil presenteres og diskuteres.

Emnet henvender seg til studenter innenfor musikkvitenskap og programmene for omsorgsyrker, som f.eks. leger, psykologer, kuratorer, sykepleiere, ergoterapeuter, prester, kirkemusikere, korledere, lærere, musikklærere eller allment interesserte. Kurset er orienterende, og gir kompetanse i musikkterapeutiske metoder, men den utdanner ikke til yrket musikkterapeut. De kunnskaper kurset formidler kan brukes både i utøvelse av et yrke og for eget bruk.

Læringsutbytte

Kunnskap:

En kandidat med fullført kvalifikasjon i MUSV1105 har grunnleggende kunnskap om

  • utviklingspsykologi, tilknytningsteori og affektlære
  • noen av de forskjellige sosiale og helsemessige utfordringene i samfunnet
  • hvordan musikk kan brukes for bedre helse og velvære
  • noe sentrale musikkterapeutiske metoder

Ferdigheter:

En kandidat med fullført kvalifikasjon i MUSV1105 kan

  • diskutere hvordan og hvorfor musikk kan påvirke mennesker fra forskjellige, tverrfaglige perspektiver
  • planlegge, gjennomføre og vurdere noen musikkterapeutiske metoder for å oppnå spesifikke terapeutiske mål
  • presentere sine egne tanker og vurderinger i forbindelse med aktuelle debatter på en sammenhengende måte, både muntlig og skriftlig

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av forelesninger og seminarer med obligatorisk oppmøte (minst 80 %). Både forelesninger og seminarer vil være interaktive med praktiske øvelser og gruppearbeider. Det forventes at studentene leser pensumlitteraturen og er godt forberedt til å diskutere på hver forelesning/seminar. Det kan også være gruppearbeid og individuelle praktiske oppgaver mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte på forelesninger og seminarer (minst 80%)
  • Skrive refleksjoner og lese og kommentere hverandres refleksjoner
  • Delta i gruppearbeid i små og store grupper mellom forelesningene

Mer om vurdering

Vurdering består av følgende komponenter:

1) Én semesteroppgave (5 til 7 sider A4, 12 bokstavstørrelse, 1,5 linjeavstand)

2) Sammenfattende refleksjon (2 til 3 sider A4, 12 bokstavstørrelse, 1,5 linjeavstand)

3) Én observasjonsrapport fra en community music-hendelse, for eksempel en korøvelse, en bandøvelse, eller en konsert/forestilling (2 til 3 sider A4, 12 bokstavstørrelse, 1,5 linjeavstand)

Dersom emnet ikke blir bestått, skal studenten kun ta om igjen den delen av vurderingen som ikke ble bestått. Dersom kandidaten går opp til ny eksamen, er det ikke nødvendig å ta de obligatoriske oppgavene på nytt.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Tverrfaglige kulturstudier
  • Musikkteori
  • Nevrovitenskap
  • Behaviour and Health
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Musikkvitenskap
  • Musikkpedagogiske fag
  • Sosiologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for musikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappeevaluering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappeevaluering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU