Emne - Instrumental/vokal- og ensembledidaktikk - MUSP4254
MUSP4254 - Instrumental/vokal- og ensembledidaktikk
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Fag 1
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 1/3 | |||
FoU-rapport | 1/3 | |||
Hjemmeeksamen | 1/3 | 8 timer |
Faglig innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er fag 1 i slik utdanning for faget utøvende musikk, og utgjør sammen med fag 2 musikkdidaktikk 15 sp og 30 sp pedagogikk den praktisk-pedagogisk utdanningen. Veiledet praksis er en integrert del av studiet.
Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise på instrument og i ensembler i kulturskole, grunnskole, fritidsmusikkliv og videregående skole. Studentene blir instrumental, vokal- og ensemblepedagoger på alle nivå. Emnet omhandler didaktisk grunnlagstenkning i instrumental, vokal og ensembleundervisning, instrument- og ensemblespesifikke læreplaner, undervisningsformer og organisering, vurderingsformer, mesterlære og læring i fellesskap, kulturskolen som arbeidsplass, legitimering av instrumental-, vokal og ensembleundervisning og instrumental-, vokal og ensembledidaktisk forskning. Innhold i emnet:
Instrumental- og vokaldidaktikk:
- Fagspesifikke metoder i instrumental-/vokal-opplæring, organisert etter instrument.
- Lærestoff og repertoar fra begynnernivå til viderekommende nivå.
- Metoder for teknikkarbeid og oppøving av musikalsk uttrykk
- Metoder for gehørutvikling, notelesing og improvisasjon.- Lærerolle og yrkesetikk i arbeid med elever på ulike nivåer
Ensembledidaktikk:
Fagspesifikke metoder og repertoar for ulike typer ensembleundervisning, bandinstrumentkurs, didaktikk for korps, kor, band, mindre ensembler. Improvisasjonsdidaktikk, lederrolle og kompetansebehov.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om læringsprosesser og læringsteorier i instrumental-, vokal- og ensembleundervisning
- har bred kunnskap om undervisningsrepertoar for sitt instrument og relevante ensembler
- har bred innsikt i mesterlære som tradisjon, moderne mesterlære og taus kunnskap
- har bred kunnskap om kroppsbevissthet og belastningsproblematikk i instrumentalutøving
- har kunnskap i lyttemetodikk, metoder for utvikling av gehør og notasjonsforståelse, og integrering av musikkteori i instrumental- og vokalopplæringen
- har kunnskap til å gjennomføre et mindre forskningsbasert arbeid knyttet til instrumental- vokal og/eller ensembledidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, lede og vurdere instrumental- og vokalopplæring på begynnernivå, mellomnivå og viderekommet nivå
- kan tilpasse opplæringen til elevens nivå og individuelle behov
- kan anvende ulike metoder i arbeid med elevers tekniske og musikalske utvikling, innstudering og egenøving
- kan anvende didaktisk relasjonstenkning i planlegging, analyse og gjennomføring av undervisning
- kan organisere og lede ulike samspillgrupper og arbeidsfellesskap
- kan inkludere verdiformidling og etisk refleksjon i arbeidet med elever
- kan tilrettelegge en opplæring som fremmer elevens selvstendighet
- mestrer bandinstrumenter på et funksjonelt nivå
- kan vurdere egen undervisning, forbedre og fornye denne
- kan veilede elever med tanke på kroppsbevissthet og belastningsproblematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og utvikle egen praksis i møte med ulike elevers forutsetninger, interesser og behov basert på forskning, teori og erfaring
- kan bygge relasjoner og samarbeide med elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante i instrumental-, vokal- og ensembleundervisning
- kan formulere, undersøke og drøfte problemstillinger gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til profesjonsfellesskapets utvikling
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere hensiktsmessige skriftlige og muntlige faglige resonnement knyttet til relevante fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over to semestre. Varierte og eksemplariske arbeidsformer er vektlagt, der undervisningen blant annet handler om problembasert læring, undervisning i små og større grupper, miniundervisning, gruppearbeid med og uten lærerveiledning. Emnet vil være tett knyttet til praksis, til det generelle musikkdidaktikkemnet og til pedagogikkemnet for en god forberedelse og oppfølging av praksisopplæring, i utvikling av lærerrollen, og for arbeidet med FoU-oppgaven. Tverrfaglighet er sentralt blant annet i gjennomføringen av det gruppebaserte FoU-prosjektet med tilhørende prosessrapport, der dette emnet er fag 1.
Obligatoriske aktiviteter
- 75 % deltakelse i undervisning
- Arbeider til veiledning
- FoU-arbeidskrav
Mer om vurdering
Arbeider:
Omfatter blant annet en repertoarliste på inntil 3500 ord som gir oversikt over mulig undervisningsstoff i vokal-, instrumental -eller ensembleundervisning på begynner-, mellom- og viderekomment nivå. Repertoarlista skal vise progresjon og belyses gjennom pedagogiske prinsipper og metodisk tenkning. Dokumentet skal være knyttet til teori og vise pensumkjennskap. Dokumentet kan knyttes til praktiske erfaringer.
Denne delvurderingen gjennomføres i første semester.
Hjemmeeksamen:
Tekst på inntil 3500 ord knyttet til en spesifikk instrumental-, vokal- eller ensembledidaktisk praksis, repertoarliste og relevant fagdidaktisk litteratur. Oppgaven må ha en problemstilling som diskuteres i lys av pensum og egne erfaringer. Referanseliste: APA7
Gruppebasert FoU-oppgave med tilhørende arbeidskrav:
Se egne retningslinjer for denne.
En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplan og eget dokument som beskriver FoU-prosjektet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Praktisk-pedagogisk utdanning - heltid (PRPED)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Utøvende musikkfag
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Fag 1
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Arbeider
1/3
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
12:30
INSPERA
12:30 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD FoU-rapport 1/3 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"