course-details-portlet

MTS6516 - Endring, innovasjon og globalisering

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 24 timer ALLE

Faglig innhold

Kurset består av tre integrerte samlinger som bygger på hverandre.

Samling 4 - Innovasjon og Entreprenørskap

Denne samlingen gir studentene en innføring i sentrale teorier tilknyttet ledelse av endring med spesiell vekt på innovasjon og entreprenørskap og hvordan disse aktivitetene kan bidra til å øke bedrifters konkurransekraft. Samlingen vil omhandle hvordan teknologibasert innovasjon og entreprenørskap endrer bransjer og markeder, ledelse av innovasjonsprosesser og organisering for økt innovasjonskapasitet, åpen innovasjon og corporate entrepreneurship. Det blir lagt vekt på å øve evne til kritisk vurdering av konsepter for innovasjon og entreprenørskap samt praktisk ferdighet i å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tilnærminger til innovasjon og entreprenørskap i både nye og etablerte organisasjoner.

Samling 5 - Markedsføring og produktutvikling

Denne samlingen introduserer hovedkonseptene innen markedsføring og markedsorientering. Vi vil ha spesiell fokus på introduksjon og markedsføring av nye teknologibaserte produkter og tjenester, samt modeller og praksis for gjennomføring av god produkt- og tjenesteutvikling. Det vektlegges videre gjennom eksempler hva som betinger en industriell suksess av ulike innovasjoner samt hvilke fenomener som eventuelt kan hindre et produkt eller tjenestes gjennomslag i markedet. Samlingen vil også gi en introduksjon til digitale tosidige markeder, oppbygging av disse samt markedsføringens rolle i disse. Videre introduseres verktøy og modeller for suksessfull produkt- og tjenesteutvikling som f.eks «Design thinking».

Samling 6 - Internasjonal handel og bærekraft

Denne samlingen behandler tema bedriftsledere vil møte i en global forretningsdrift på tvers av ulike kulturer og normer for adferd og bærekraft. Vi diskuterer forskjellige strategier for organisering av internasjonal virksomhet, etablering av globale forsynings-, produksjons-, og markedsnettverk, samt utfordringer i forbindelse med arbeid i ulike kulturer med ulik forretningsetikk. Hovedbolken på samlingen omhandler bærekraftsstrategier. Samlingen leverer en innføring i hva bærekraft er, og hvilken betydning bærekraft har i norsk og internasjonal sammenheng for norske bedrifters konkurransekraft. Et viktig praksiselement er at deltagerne aktivt jobber med å diskutere og utvikle bærekraftsstrategier for egen organisasjon.

Læringsutbytte

Læringsmål:

Kunnskap: Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om teorigrunnlaget for innovasjon, entreprenørskap, markedsføring, internasjonal handel og bærekraftsstrategi.

Evner: Kandidatene skal kunne bruke denne kunnskapen til effektivt å lede utviklings- og vekstprosesser i egne organisasjoner.

Generell kompetanse: Kandidaten skal, gjennom kompetansen opparbeidet gjennom kurset, kunne opptre som en ansvarlig leder for utviklings- og endringsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Gjennom kurset Endring, Innovasjon og Globalisering har kandidatene fått en dyp gjennomgang av de mest brukte teorier og verktøy innen innovasjon og entreprenørskap, markedsføring og produktutvikling, internasjonal ledelse og bærekraft. Gruppeeksamen. Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til masterprogrammet MTM, Master of Technology Management

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Technology Management (MTS)

Kursmateriell

Utleveres ved kursstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU