course-details-portlet

MRK2010

Markedskommunikasjon og merkevarebygging

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I første del av kurset gis en introduksjon til markedskommunikasjon som del av bedriftens markedsføringsvirkemidler. Etiske aspekter ved reklame og promosjon diskuteres.

I del to får studentene en innføring i grunnleggende begreper og modeller innenfor merkevarebygging.

I del tre gjennomgås et rammeverk for utvikling av kommunikasjonskampanjer, mens siste del av kurset tar for seg hvordan man bør integrere kommunikasjonsvirkemidler for på best mulig måte å realisere kommunikasjonsmålene (herunder måle effekter).

  • Hva er markedskommunikasjon?
  • Etiske aspekter ved reklame og markedskommunikasjon
  • Grønn markedsføring/grønnvasking
  • Merkevarebygging og posisjonering
  • Målgruppevalg og utvikling av kommunikasjons- og mediestrategi
  • Digital markedskommunikasjon
  • Budskapsutforming og -prosessering
  • Sosial markedsføring
  • Integrert markedskommunikasjon
  • Måling av kommunikasjonseffekter

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg kunnskap som setter dem i stand til å gjøre rede for begreper, teorier og modeller som benyttes i arbeidet med merkevarebygging og markeds­kommunikasjon. Studentene skal kunne reflektere rundt etiske aspekter ved reklame, samt ha tilegnet seg kunnskap om markedskommunikasjon i ikke-kommersielle kontekster (sosial markedsføring).

Dette innebærer blant annet kunnskap om:

  • Merkevarebygging og posisjonering
  • Strategisk planlegging av kampanjer
  • Utvikling av kommunikasjonsstrategier basert på mål, målgruppe og kjennetegn ved produktet/tjenesten
  • Psykologiske mekanismer som gjør seg gjeldende i prosessering av reklamebudskap
  • Etiske retningslinjer for reklame og markedskommunikasjon
  • Sosial markedsføring
  • Måling av kommunikasjonseffekter

Ferdigheter

Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å utvikle kampanjer på et overordnet plan, samt måle effekten av disse. Herunder ligger å kunne anvende kunnskapen til:

  • Målgruppeanalyse- og valg
  • Utforming av posisjoneringsstrategi, kommunikasjonsmål og kommunikasjonsstrategier
  • Valg av egnede, integrerte kommunikasjonsløsninger
  • Evaluering av kampanjer

Generell kompetanse

Kurset tar sikte på å gi studentene en bred innføring i kommunikasjon som en viktig del av markedsførerens verktøy og en forståelse for markedskommunikasjonens rolle for å bygge sterke merkevarer. Det vil bli lagt vekt på å utvikle en kommunikasjonsforståelse hos studentene for at ulike måter å kommunisere på kan gi ulike resultater for organisasjonen.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger (inkl. gjesteforelesninger med representanter fra reklamebyrå), diskusjoner og refleksjon

Mer om vurdering

Studenter som ønsker å forbedre karakteren sin i et emne basert på flere vurderinger, kan ta den individuelle komponentvurderingen på nytt. For ny vurdering ved stryk har Fakultet for økonomi utfyllende regler.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Grunnkurs i markedsføring

Kursmateriell

Pensum oppgis ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MA244 6 sp Vår 2007
MA244 6 sp Vår 2007
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

NTNU Handelshøyskolen