Emne - Markedskommunikasjon og merkevarebygging - MRK2010
Markedskommunikasjon og merkevarebygging
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
I første del av kurset gis en introduksjon til markedskommunikasjon som del av bedriftens markedsføringsvirkemidler. Etiske aspekter ved reklame og promosjon diskuteres.
I del to får studentene en innføring i grunnleggende begreper og modeller innenfor merkevarebygging.
I del tre gjennomgås et rammeverk for utvikling av kommunikasjonskampanjer, mens siste del av kurset tar for seg hvordan man bør integrere kommunikasjonsvirkemidler for på best mulig måte å realisere kommunikasjonsmålene (herunder måle effekter).
- Hva er markedskommunikasjon?
- Etiske aspekter ved reklame og markedskommunikasjon
- Grønn markedsføring/grønnvasking
- Merkevarebygging og posisjonering
- Målgruppevalg og utvikling av kommunikasjons- og mediestrategi
- Digital markedskommunikasjon
- Budskapsutforming og -prosessering
- Sosial markedsføring
- Integrert markedskommunikasjon
- Måling av kommunikasjonseffekter
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg kunnskap som setter dem i stand til å gjøre rede for begreper, teorier og modeller som benyttes i arbeidet med merkevarebygging og markedskommunikasjon. Studentene skal kunne reflektere rundt etiske aspekter ved reklame, samt ha tilegnet seg kunnskap om markedskommunikasjon i ikke-kommersielle kontekster (sosial markedsføring).
Dette innebærer blant annet kunnskap om:
- Merkevarebygging og posisjonering
- Strategisk planlegging av kampanjer
- Utvikling av kommunikasjonsstrategier basert på mål, målgruppe og kjennetegn ved produktet/tjenesten
- Psykologiske mekanismer som gjør seg gjeldende i prosessering av reklamebudskap
- Etiske retningslinjer for reklame og markedskommunikasjon
- Sosial markedsføring
- Måling av kommunikasjonseffekter
Ferdigheter
Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å utvikle kampanjer på et overordnet plan, samt måle effekten av disse. Herunder ligger å kunne anvende kunnskapen til:
- Målgruppeanalyse- og valg
- Utforming av posisjoneringsstrategi, kommunikasjonsmål og kommunikasjonsstrategier
- Valg av egnede, integrerte kommunikasjonsløsninger
- Evaluering av kampanjer
Generell kompetanse
Kurset tar sikte på å gi studentene en bred innføring i kommunikasjon som en viktig del av markedsførerens verktøy og en forståelse for markedskommunikasjonens rolle for å bygge sterke merkevarer. Det vil bli lagt vekt på å utvikle en kommunikasjonsforståelse hos studentene for at ulike måter å kommunisere på kan gi ulike resultater for organisasjonen.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (inkl. gjesteforelesninger med representanter fra reklamebyrå), diskusjoner og refleksjon
Mer om vurdering
Studenter som ønsker å forbedre karakteren sin i et emne basert på flere vurderinger, kan ta den individuelle komponentvurderingen på nytt. For ny vurdering ved stryk har Fakultet for økonomi utfyllende regler.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon (BØA)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Forkunnskapskrav
Grunnkurs i markedsføring
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MA244 | 6 sp | Vår 2007 |
MA244 | 6 sp | Vår 2007 |
Fagområder
- Økonomi og administrasjon