Emne - Systemsikkerhet - analyse og modellering - MR8404
MR8404 - Systemsikkerhet - analyse og modellering
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Teknologiske systemer blir stadig mer komplekse, med en økende grad av programvare og autonom funksjonalitet. Autonomi kan forårsake kompleksitet og koblinger som er vanskelige å identifisere og analysere. Nye typer farekilder og uønskede hendelser kan forårsakes på grunn av uforutsette gjensidige avhengigheter i et systems design, operasjon og miljø. Autonomi og delt kontroll utfordrer situasjonsforståelsen og beslutningstakingen mellom mennesker og det autonome systemet, samt offentlighetens oppfatning og aksept av slike systemer. Dette betyr at risikovurdering og sikkerhetsstyring av disse systemene bør bli en drivkraft i design og drift. Dette faget tar for seg grunnleggende begreper og metoder innen systemsikkerhetsteori, som STAMP, STPA og CAST, for å analysere, evaluere og verifisere sikkerhet i avanserte og komplekse systemer. Simuleringsbasert probabilistisk risikovurdering (DPRA) dekkes, inkludert online risikovurdering og modellering, og "supervisory" risikokontroll. Online risikomodeller benytter data fra ulike kilder, som historiske data, målinger fra sensorer og erfaringsdata. Datamodellene kan variere fra empiriske modeller basert på historiske eller online data til fysikkbaserte modeller. Supervisory risikokontroll kan betraktes som et bidrag til forbedret kunstig intelligens, som støtter og gjør det mulig for det autonome systemet å modellere og planlegge sine handlinger; dvs. ta "bevisste" valg. Det er viktig å merke seg at autonome systemer i kurset inkluderer både bemannede og ubemannede systemer med viss kontrollfunksjonalitet som kan karakteriseres som autonome, noe som betyr at temaene i faget også er relevante for sikkerhet i software - baserte systemer.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter å ha gjennomført faget skal studentene være i stand til å forstå og anvende systemsikkerhetsteori og metoder for å oppnå sikker drift av tekniske systemer. Systemer med autonom og intelligent funksjonalitet er sentrale i faget. Studentene skal få oversikt over state-of-the-art og utfordringer innenfor forskningsområdet, og tilpasse dette til deres ph.d.-prosjekter. Ferdigheter: Studentene skal kunne: -Forstå essensielle begreper i systemsikkerhet, systemteknikk, dynamisk og online risikoanalyse, menneskelige og organisatoriske faktorer, og "supervisory" risikokontroll. -Anvende systemsikkerhetsmetoder, inkl. STAMP/STPA og CAST, for å analysere og modellere risiko i komplekse systemer. -Kunne utvikle avanserte dynamiske risikomodeller til bruk i online risikostyring, "supervisory" risikokontroll og beslutningsstøtte, inkludert hardware-, operatør- og software-feil. -Utvikle sikkerhets- og/eller vedlikeholdsindikatorer for å kontrollere operasjonell sikkerhet, som kan kobles til online risikomodellering når relevant. Generell kompetanse: Studentene skal kunne skrive et paper som kan danne grunnlag for en vitenskapelig konferanseartikkel eller tidsskriftsartikkel som kan inkluderes i kandidatens PhD-avhandling. De skal også kunne presentere og diskutere utfordringer og ideer til videre forskning innenfor fagfeltet.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, presentasjoner, vitenskapelig skriving og publisering, selvstudium. Minst 3 studenter må melde seg opp i faget for at faget skal undervises. For å få bestått i emnet kreves det en score på minimum 70 prosent (70 av 100 poeng). Faget undervises på engelsk dersom engelskspråklige studenter tar faget.
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
Mer om vurdering
Muntlig eksamen
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ingeniørvitenskap (PHIV)
Anbefalte forkunnskaper
TMR4130 eller lignende forkunnskaper
Kursmateriell
En oversikt over relevant pensumlitteratur deles ut ved undervisningsoppstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Sikkerhet, pålitelighet og vedlikehold
- Drift og vedlikeholdsstyring
- Sikkerhetsteknikk
- Vedlikeholds- og risikoanalyse
- Driftsteknikk
- Sikkerhet og pålitelighet
- Marin teknologi
- Risikoanalyse
Ansvarlig enhet
Institutt for marin teknikk
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"