Emne - Introduksjon til forskning - MH3005
MH3005 - Introduksjon til forskning
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | D |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode og review (oversiktsartikler) som gir studentene et grunnlag for å lese og vurdere forsknings- og faglitteratur i medisin og helsefag.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende særtrekk og metodiske begrep innen kvalitativ og kvantitativ forskning
- har kunnskap om grunnleggende metoder for datainnsamling i kvalitative og kvantitative studier, samt deres styrker og svakheter
- har grunnleggende kjennskap til kriterier for vurdering av datakvalitet, slik som pålitelighet og gyldighet
- kjenner til hvordan resultater fra kvalitative og kvantitative studier kan presenteres og fortolkes
- kjenner prinsipper for systematiske oversiktsartikler
- har kunnskap om etiske retningslinjer, personvern og godkjenninger for helserelatert forskning
Ferdigheter:
Studenten
- kan gjennomføre litteratursøk
- kan vurdere hvilke forskningsdesign som er egnet for ulike medisinske og helsevitenskaplige problemstillinger
- kan beskrive forskningsmetodene som er benyttet i kvalitative og kvantitative studier
Generell kompetanse:
Studenten
- kan oppsummere og vurdere metoder og resultater fra forskings- og faglitteratur i medisin og helsefag
- kan vurdere egnethet av kvalitative og kvantitative metodetilnærminger i medisinsk og helsevitenskapelig forskning
- kan beskrive hensikten med, krav til og innholdet i en forsøksprotokoll
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktivitetene består av forelesninger med studentinteraksjon og gruppearbeid sammen med andre studenter fra eget studieprogram. Ett av gruppearbeidene er obligatorisk. Forelesninger er samlet i starten, så det er best tid til andre studieaktiviteter etter dette Grunnen er at mange av studentene som tar dette emnet skal ta andre metodeemner samme semester. Da må de ha hatt undervisningen i dette emnet først. Studenter som ikke har forkunnskaper i forskningsmetoder, må regne med en bratt læringskurve i starten.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk gruppeøving
Mer om vurdering
Den obligatoriske øvingen er en gruppeoppgave. Godkjenningen av den obligatoriske øvingen er gyldig i ett år dersom en student vil ta opp igjen eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Aldring og eldres helse (SPVIDAEHS)
Folkehelse (MFHLS)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Psykisk helse (MPHLS)
Forkunnskapskrav
Opptak til masterprogram, eller videreutdanning ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU, eller etter individuell søknad.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MH3000 | 7.5 | HØST 2019 | |
SYT6100 | 7.5 | HØST 2020 | |
MDV6430 | 2.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim
- Helsevitenskap
- Medisin
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 23.10.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 orange sone Sluppenvegen 14 11 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"