Emne - Vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og kritisk kunnskapsinnhenting - MH3001
MH3001 - Vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og kritisk kunnskapsinnhenting
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager | ALLE |
Faglig innhold
Emnet skal gi en innføring i relevante vitenskapsfilosofiske og forskningsetiske diskusjoner, samt kritisk refleksjon og bruk av kildemateriale. Det skal omfatte de mest sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og gi en generell innføring i vitenskapsteori og en kritisk grunnholdning, knyttet til eksempelvis objektivitet, intersubjektivitet og sannhet, perspektivavhengig kunnskap. Emnet skal omfatte forskningsetikk, herunder dens historie og dens begrunnelse. Det gis en oversikt over relevant lovgivning og forskningsetiske retningslinjer, samt godkjenningsordningene forvaltet av REK og NSD, med tilhørende søknadsprosedyrer. Sentralt i kurset står også begrepene redelighet, uredelighet og aktsomhet. Endelig skal emnet omfatte kritisk kunnskapsinnhenting, slik som bruk av ulike fagdatabaser og referansehåndtering, samt oppøving av evne til kritisk lesing og refleksjon rundt bruk av kildemateriale.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått emne MH3001 skal studenten kunne:
Kunnskaper:
- redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og diskusjonene rundt dem
- redegjøre for ontologiske og epistemologiske forutsetninger for valg av problemstillinger/hypoteser og forskningsmetoder
- forklare forskningsetikkens hensikt
- identifisere og diskutere forskningsetiske utfordringer innen eget fagområde
- redegjøre for hva som ikke kan regnes som aktsom eller redelig forskning
- forklare de viktigste skillene mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap
- skille mellom utviklingsarbeid og vitenskapelig arbeid
Ferdigheter:
- delta i kunnskapsbaserte diskusjoner om vitenskapsteoretiske spørsmål
- gjenkjenne og håndtere forskningsetiske utfordringer som oppstår i ulike faser av et forskningsprosjekt
- diskutere forskningens rolle i et godt samfunn
- utføre systematisk kunnskapsinnhenting innen eget kunnskapsfelt
- presentere og gi en kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur som er relevant for praksis- og forskningsfeltet
Generell kompetanse:
- reflektere over vitenskapsteoretiske posisjoner i publisert vitenskapelig arbeid
- vurdere forskningsprosjekt i henhold til gjeldende lovgivning og forskningsetiske prinsipper, herunder kunne søke om lovpålagte godkjenninger
- tolke, analysere og drøfte faglige problemstillinger basert på systematisk innhenting av erfaringskunnskap, forskningskunnskap og berørte gruppers behov (kunnskapsbasert praksis)
Læringsformer og aktiviteter
Intensiv undervisning i blokkuker. Forelesninger, seminarer og praktiske øvelser, inklusive nettbasert undervisning. Undervisningen gjennomføres både i Gjøvik, Trondheim og Ålesund ved behov.
Mer om vurdering
Eksamensform: Hjemmeeksamen, dvs. en eksamensform hvor studenten gis anledning til å demonstrere evne til kritisk refleksjon.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik , Trondheim
- Helsevitenskap
- Etikk
- Filosofi
- Folkehelse
- Medisinsk etikk, forskningsetikk og vitenskapsteori
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
ALLE
Utlevering
13.11.2024Innlevering
15.11.2024
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"