Emne - Teknologiforståelse - MH2000
MH2000 - Teknologiforståelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I områdeemnet MH2000 Teknologiforståelse introduseres studentene for problemstillinger knyttet til utvikling og bruk av teknologi i helsefaglig profesjonsutøvelse. I emnet rettes fokus mot hvordan teknologi får betydning for profesjonenes faglighet og identitet, for tverrprofesjonelt samarbeid og for deres relasjoner til pasienter og pårørende. Gjennom studentaktive metoder oppøver de evner til kritisk og analytisk tenkning om egen og andre profesjoners bruk av teknologi, forskjellige teknologiers forutsetninger, anvendelser og betydninger for utvikling av profesjonsfagene og helsetjenestene. Studentene introduseres for teorier om teknologiforståelse som de bruker for å identifisere og diskutere problemstillinger knyttet til læring av ny teknologi på arbeidsplassen, bruk av teknologi i situerte praksiser, teknologiers komplekse innganger til praksis og langsiktige innflytelse på profesjonene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om teknologiforståelse
- har kjennskap til teorier om teknologiforståelse
- har kunnskap om sammenhengene mellom trender i teknologiutviklingen, helsepolitikk og profesjonsutøvelse
- har kjennskap til teoretiske perspektiver på profesjon, profesjonalisering og profesjonalisme
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til etikk og pasientsikkerhet ved bruk av teknologi i helsefaglig profesjonsutøvelse
- kan oppdatere egen kunnskap om hovedtyper av teknologi i egen profesjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om teknologiforståelse på problemstillinger knyttet til bruk av teknologi i egen og andre profesjoners praksis
- kan reflektere over teknologiens innflytelse på egen og andre profesjoners faglighet og identitet, tverrprofesjonelt samarbeid og relasjoner til pasientene og pårørende
- kan reflektere over egen og andre profesjoners bruk av teknologi og foreslå justeringer av bruksmåter i lys av etikk og pasientsikkerhetshensyn
- kan reflektere over sammenhengene mellom trender i teknologiutviklingen, helsepolitikk og profesjonsutøvelse
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om hovedtyper av teknologi i egen profesjon og fremstille dette på en kritisk og konstruktiv måte
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt om relevante profesjonsfaglige problemstillinger knytte til bruk av teknologi i egen og andre profesjoners praksis
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver knyttet til bruk av teknologi som er i tråd med krav til etikk og pasientsikkerhet
- kan formidle sentrale aspekter ved teorier om teknologiforståelse både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer sammen med kollegaer fra egen og andre profesjoner om problemstillinger knyttet til bruk av teknologi i praksis, og gjennom dette bidra til utvikling av praksis
- kjenner til sammenhengene mellom trender i teknologiutviklingen, helsepolitikk og profesjonsutøvelse
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om hovedtyper av teknologi i egen profesjon og fremstille dette slik at det belyser aktuelle muligheter og utfordringer knyttet til bruk av teknologiene
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har form som et nettkurs hvor undervisningen består i en kombinasjon av digitale forelesninger, digitalt og fysisk samarbeid i studentgrupper, samt digitale studentoppgaver.
Emnet undervises på norsk. Dersom utvekslingsstudenter tar emnet, blir det tilrettelagt for engelsk undervisning og eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på ett fysisk seminar
- Gjennomført tellende oppgaver i DIGIT
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
- Deltakelse på ett fysisk seminar
- Gjennomført tellende oppgaver i DIGIT
Obligatoriske aktiviteter er som hovedregel gyldig i tre semestre, men instituttet kan etter søknad og vurdering gjøre unntak. Obligatoriske aktiviteter må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
Vurderingsform:
En skriftlig eksamensoppgave, gruppevis innlevert og lærervurdert.
Utsatt eksamen/kontinuasjon:
Ved utsatt eksamen vil kandidater kunne forbedre tidligere innlevert eksamen etter avtale med faglærer. Ved utsatt eksamen kan vurderingsform bli endret.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Bevegelsesvitenskap (BBEV)
Ergoterapi (BERGO)
Fysioterapi (HSGFTB)
Paramedisin (BPARAMED)
Sykepleie (BSPL)
Vernepleie (HSGVEB)
Forkunnskapskrav
Emnet avholdes med det studieprogrammet studenten er tatt opp på.
Tilsvarende forkunnskapskrav som for de enkelte studieprogrammer innenfor studieområdet medisin og helse.
Kursmateriell
Gjøres tilgjengelig ved oppstart i emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim
- Helsevitenskap
- Medisinsk teknologi
- Helse- og sosialfag
- Aud Uhlen Obstfelder
- Berit Brurok
- Ellen Marie Bardal
- Janne Marita Alvestad Liaaen
- Lisbeth Kvam
- Mads Solberg
- Mariann Unhjem Wiik
- Marte Skaug
- Marte Ørud Lindstad
- Nina Skjæret Maroni
- Randi Stokke
- Sigrid Nakrem
Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Gjøvik
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
20.12.2024
INSPERA
13:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"