course-details-portlet

MGLU5520

Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 5. studieår

Velg studieår
Studiepoeng 0
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksis

Om

Om emnet

Faglig innhold

Hovedtema i femte studieår: Forsknings- og utviklingsarbeid

I femte studieår skal studenten i samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og faglærer fra NTNU, ha fokus på skolens og eget forsknings- og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid på praksisskolen
  • har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster, og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende klasse- og læringsmiljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan ta selvstendig og individuelt ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan kritisk reflektere over egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • Har utviklet og kan anvende sin relasjonskompetanse i møte med elever og foresatte
  • Kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling

Læringsformer og aktiviteter

Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena. Gjennom praksisstudiene skal studentene bli kjent med elevers læring og utvikling og grunnskolens innhold, arbeidsformer og organisering på det aktuelle skoletrinn, samt få del i praksislæreres praksisteori. Gjennom observasjon, egen undervisning, veiledning og refleksjon skal studentene utvikle sin lærerrolle i et læringsfellesskap Studentenes undervisningsoppgaver består av planlegging, undervisning og etterarbeid i egne studiefag, men å delta i andre skolefag og aktiviteter som foregår innenfor den totale fagkretsen er også relevant.

Skriving er et viktig redskap i studentenes lærings- og kommunikasjonsprosesser i praksisopplæringa. Bruken av ulike skriftlige dokumenter må ses i sammenheng med før- og etterveiledning.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter:

Studentene skal

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsøkter som del av et praksisfellesskap
  • prøve ut ulike arbeidsmåter, læremidler og vurderingsmåter tilpasset aktuelt skoletrinn
  • skrive utfyllende planleggingsdokument som redskap i planlegging og vurdering av undervisning
  • daglig skrive individuell refleksjonslogg, og med et kritisk blikk se dette i lys av teori, gjeldende læreplan, profesjonsetikk og egne erfaringer

Praksis høst: 15 dager på 5.- 10.trinn

Mer om vurdering

All praksis er obligatorisk.

Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.

15 dager praksis på 5.- 10.trinn i høstsemesteret

Praksisstudiet skjer under veiledning og kontinuerlig vurdering.

Praksislærer og oppfølgingslærer anbefaler praksisemnet til bestått/ikke bestått.

En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan derimot klage på formelle feil i vurderingsprosessen.

En student har adgang til ny praksisperiode en gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Det vises til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått praksisemner første, andre, tredje og fjerde studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning