course-details-portlet

MGLU5503

Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (5-10)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emne giver en dypere innsikt i fagdidaktisk litteratur innen følgende tre hovedområder:

  • Inkluderende matematikkundervisning (for eksempel affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning, likeverd i matematikk, kritisk matematikkundervisning, undervisning og læring i flerspråklige klasserom)
  • Ressurser for undervisning i matematikk og IKT i matematikkopplæring
  • Historiske og filosofiske aspekter ved matematikkfaget.

I tillegg vil studentene sette seg inn i et selvvalgt tema som utvider kunnskapen deres knyttet til masteroppgaven.

Studenten vil gjennom arbeidet i dette kurset utvikle sin evne til å ta, og argumentere for valg i matematikkundervisningen, og videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning i matematikk i skolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • et bredt spekter av kunnskap om moderne forskningsresultater innen inkluderende matematikkopplæring,
  • avansert kunnskap om ressurstilnærming i matematikkopplæring og rollen som bøker, klasseromsmateriale og andre ressurser har for undervisning i matematikk
  • avansert kunnskap om IKT som et formidlingsverktøy i matematikkopplæring og hvordan man kan utnytte IKT for å konstruere matematiske betydninger og i utviklingen av beregnings- og algoritmisk tenkning
  • inngående kunnskap om matematikk som et fag med en lang historisk utvikling, både som vitenskapsfag og som skolefag med spesiell vekt på algebra og geometri.

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, designe, analysere og diskutere undervisningsaktiviteter innenfor perspektivet av inkluderende matematikkopplæring for å organisere klasseromsdynamikk og argumentasjon
  • referere til spesifikke ressurser for å organisere sine egne klasseromsaktiviteter og planlegge og designe domenespesifikke oppgaver (for eksempel konseptualisering av algebra, geometri, beregnings- / algoritmisk tenking osv.) innenfor meklerrollen til IKT-verktøy
  • trekke historiske aspekter inn i egen undervisning i grunnskolens 5.-10. trinn, og forstå utvalgte algoritmer som ikke lenger er i vanlig bruk.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • referere til eksisterende litteratur og ved å utforme undervisningsaktiviteter kan hen bidra til utvikling av skolematematikk for trinn 5 til 10 innenfor rammen av inkluderende matematikkopplæring, ressurser, historiske og filosofiske aspekter ved matematikk og bruk av IKT-verktøy.
  • selvstendig undersøke, analysere, syntetisere og reflektere over matematikkopplæring som en vitenskapelig disiplin.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisnings- og læringsmetodene vil veksle mellom forelesninger, litteraturstudier, oppgaver (individuelt og grupper), diskusjoner, samtidig muntlige presentasjoner. Akademiske diskusjoner og interaksjoner er viktige måter å jobbe og lære på, og det forventes at kandidatene aktivt i klasserommet bidrar til slike aktiviteter.

Undervisningen kan være på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Gruppe muntlig presentasjon
  • Individuell skriftlig oppgave (avhandlingsrelatert)
  • Opptil 8 skriftlige oppgaver, antallet er spesifisert ved studiestart

Gruppens muntlige presentasjon og den enkelte skriftlige oppgaven (avhandlingsrelatert) er obligatorisk og må godkjennes, resten av oppgavene vurderes som godkjent eller ikke godkjent, og minst 75% av disse må godkjennes før studenten kan ta eksamen.

Eksamen:

Skriftlig skoleeksamen (6 timer). Eksamen vil bli vurdert med bokstavkarakterene A til F.

Hjelpemidler: PC med spesifiserte programvarer og hjemmesider. Tillatte programvarer og hjemmesider oppgis ved semesterstart.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått matematikk 1 og matematikk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Kursmaterialet er hovedsakelig vitenskapelige artikler skrevet på engelsk. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
DID3403 7,5 sp Høst 2020
SKOLE6023 4 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning