Emne - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (5-10) - MGLU5503
MGLU5503 - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Emne giver en dypere innsikt i fagdidaktisk litteratur innen følgende tre hovedområder:
- Inkluderende matematikkundervisning (for eksempel affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning, likeverd i matematikk, kritisk matematikkundervisning, undervisning og læring i flerspråklige klasserom)
- Ressurser for undervisning i matematikk og IKT i matematikkopplæring
- Historiske og filosofiske aspekter ved matematikkfaget.
I tillegg vil studentene sette seg inn i et selvvalgt tema som utvider kunnskapen deres knyttet til masteroppgaven.
Studenten vil gjennom arbeidet i dette kurset utvikle sin evne til å ta, og argumentere for valg i matematikkundervisningen, og videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning i matematikk i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- et bredt spekter av kunnskap om moderne forskningsresultater innen inkluderende matematikkopplæring,
- avansert kunnskap om ressurstilnærming i matematikkopplæring og rollen som bøker, klasseromsmateriale og andre ressurser har for undervisning i matematikk
- avansert kunnskap om IKT som et formidlingsverktøy i matematikkopplæring og hvordan man kan utnytte IKT for å konstruere matematiske betydninger og i utviklingen av beregnings- og algoritmisk tenkning
- inngående kunnskap om matematikk som et fag med en lang historisk utvikling, både som vitenskapsfag og som skolefag med spesiell vekt på algebra og geometri.
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, designe, analysere og diskutere undervisningsaktiviteter innenfor perspektivet av inkluderende matematikkopplæring for å organisere klasseromsdynamikk og argumentasjon
- referere til spesifikke ressurser for å organisere sine egne klasseromsaktiviteter og planlegge og designe domenespesifikke oppgaver (for eksempel konseptualisering av algebra, geometri, beregnings- / algoritmisk tenking osv.) innenfor meklerrollen til IKT-verktøy
- trekke historiske aspekter inn i egen undervisning i grunnskolens 5.-10. trinn, og forstå utvalgte algoritmer som ikke lenger er i vanlig bruk.
Generell kompetanse
Studenten kan
- referere til eksisterende litteratur og ved å utforme undervisningsaktiviteter kan hen bidra til utvikling av skolematematikk for trinn 5 til 10 innenfor rammen av inkluderende matematikkopplæring, ressurser, historiske og filosofiske aspekter ved matematikk og bruk av IKT-verktøy.
- selvstendig undersøke, analysere, syntetisere og reflektere over matematikkopplæring som en vitenskapelig disiplin.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisnings- og læringsmetodene vil veksle mellom forelesninger, litteraturstudier, oppgaver (individuelt og grupper), diskusjoner, samtidig muntlige presentasjoner. Akademiske diskusjoner og interaksjoner er viktige måter å jobbe og lære på, og det forventes at kandidatene aktivt i klasserommet bidrar til slike aktiviteter.
Undervisningen kan være på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Gruppe muntlig presentasjon
- Individuell skriftlig oppgave (avhandlingsrelatert)
- Opptil 8 skriftlige oppgaver, antallet er spesifisert ved studiestart
Gruppens muntlige presentasjon og den enkelte skriftlige oppgaven (avhandlingsrelatert) er obligatorisk og må godkjennes, resten av oppgavene vurderes som godkjent eller ikke godkjent, og minst 75% av disse må godkjennes før studenten kan ta eksamen.
Eksamen:
Skriftlig skoleeksamen (6 timer). Eksamen vil bli vurdert med bokstavkarakterene A til F.
Hjelpemidler: PC med spesifiserte programvarer og hjemmesider. Tillatte programvarer og hjemmesider oppgis ved semesterstart.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng i matematikk på masternivå i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått matematikk 1 og matematikk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Kursmaterialet er hovedsakelig vitenskapelige artikler skrevet på engelsk. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3403 | 7.5 | HØST 2020 | |
SKOLE6023 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 13.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 15 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 28.04.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 grønn sone Sluppenvegen 14 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"