course-details-portlet

MGLU5501 - Språk og litteratur i norskfaget (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager

Faglig innhold

Språk og litteratur er norskfagets to disiplinfaglige særkjenner og er grunnleggende fagområder i all norskdidaktisk forskning. Språk og språkdidaktikk lik litteratur og litteraturdidaktikk er vide fagfelt som inkluderer blant anna kognitive, sosiokulturelle og estetiske teorier. Emnet tilbyr både et bredt og dypt innsyn i slike teorier, og forbereder kandidatene til å bruke disse i egen forskning og i praksis. Særlig fokuserer emnet på teorier om og syn på språk og litteratur, og på didaktiske perspektiv som er relevante for norskundervisning. Det legges opp til å lese og analysere muntlig og skriftlig språk, sakprosa og skjønnlitteratur fra nåtid og fortid. Barne- og ungdomsspråk, barne- og ungdomslitteratur og barn og unges muntlige og skriftlige tekstskaping legges særlig vekt på. Sentralt i emnet står også arbeid med estetiske, kreative og utforskende prosesser i norskfaget. Emnet har fokus på danning, og et sentralt mål i emnet er derfor at studenten skal utvikles som språk- og litteraturlærer. Gjennom semesteret blir det undervist både i et generelt pensum for alle kandidatene og gruppevis i språk og litteratur, der kandidatene velger én fordypning.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående fagdidaktisk relevant kunnskap om språk og om ulike språkvitenskapelige retninger
  • har inngående fagdidaktisk relevant kunnskap om litteratur og om ulike litteraturvitenskaplige retninger
  • har inngående teoretisk og forskningsbasert kunnskap om språk- og litteraturdidaktikk
  • har inngående kunnskap om litteratur i ulike sjangre og medieformater, inkludert barne- og ungdomslitteratur
  • har inngående teoretisk og forskningsbasert kunnskap om kreativitet og estetikk i språk og litteratur

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke og forholde seg kritisk til forskningslitteratur og bruke den i fagdidaktisk relevante resonnement
  • kan vurdere og ta i bruk innsikter, teorier og metoder fra språk- og litteraturvitenskap på ulike norskdidaktiske felt
  • kan gjennomføre teoribaserte analyser av ulik type empiri, og reflektere over fagdidaktisk potensiale
  • kan bruke kunnskap om norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur i egen faglig utvikling og i profesjonsretta forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og formidle kunnskap fra norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur, både med fagfeller, elever og andre relevante målgrupper.
  • kan bruke kunnskap om norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur i egen undervisningspraksis og på nye arbeidsområder.
  • kan formidle egen norskdidaktisk forskning både til fagfeller, elever og til allmennheten.
  • kan overføre og tilpasse sin egen læring og faglige utvikling til læreryrket

Læringsformer og aktiviteter

Språk og litteratur er norskfagets to disiplinfaglige særkjenner og er grunnleggende fagområder i all norskdidaktisk forskning. Språk og språkdidaktikk lik litteratur og litteraturdidaktikk er vide fagfelt som inkluderer blant anna kognitive, sosiokulturelle og estetiske teorier. Emnet tilbyr både et breit og djupt innsyn i slike teorier, og forbereder kandidatene til å bruke teoriene i egen forskning og i praksis. Særlig fokuserer emnet på teorier om og syn på språk og litteratur, og på didaktiske perspektiv som er relevante for norskundervisninga på 5.–10. trinn. Det legges opp til å lese og analysere muntlig og skriftlig språk, sakprosa og skjønnlitteratur fra nåtid og fortid. Barne- og ungdomsspråk, barne- og ungdomslitteraturens egenart og barn og unges muntlige og skriftlige tekstskaping legges særlig vekt på. Sentralt i emnet står også arbeid med estetiske, kreative og utforskende prosesser i norskfaget. Gjennom semesteret blir det undervist både i et generelt pensum for alle kandidatene og gruppevis i språk og litteratur, der kandidatene velger éi fordjuping.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

  • Inntil 15 øvinger av skriftlig eller muntlig karakter knyttet til undervisninga i emnet

Øvingene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Vurderingsordning for emnet: 3 dagers hjemmeeksamen knyttet til kandidatens selvvalgte fordypning i språk eller litteratur.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

- Bestått Norsk 1 og Norsk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende. - Bestått FoU-oppgave fra syklus 1

Kursmateriell

Endelig pensumliste oppgis før studiestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Norsk (norrøn)
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
16.12.2024

Innlevering
19.12.2024


09:00


09:00

Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU