Emne - Språk og litteratur i norskfaget (5-10) - MGLU5501
MGLU5501 - Språk og litteratur i norskfaget (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Språk og litteratur er norskfagets to disiplinfaglige særkjenner og er grunnleggende fagområder i all norskdidaktisk forskning. Språk og språkdidaktikk lik litteratur og litteraturdidaktikk er vide fagfelt som inkluderer blant anna kognitive, sosiokulturelle og estetiske teorier. Emnet tilbyr både et bredt og dypt innsyn i slike teorier, og forbereder kandidatene til å bruke disse i egen forskning og i praksis. Særlig fokuserer emnet på teorier om og syn på språk og litteratur, og på didaktiske perspektiv som er relevante for norskundervisning. Det legges opp til å lese og analysere muntlig og skriftlig språk, sakprosa og skjønnlitteratur fra nåtid og fortid. Barne- og ungdomsspråk, barne- og ungdomslitteratur og barn og unges muntlige og skriftlige tekstskaping legges særlig vekt på. Sentralt i emnet står også arbeid med estetiske, kreative og utforskende prosesser i norskfaget. Emnet har fokus på danning, og et sentralt mål i emnet er derfor at studenten skal utvikles som språk- og litteraturlærer. Gjennom semesteret blir det undervist både i et generelt pensum for alle kandidatene og gruppevis i språk og litteratur, der kandidatene velger én fordypning.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har inngående fagdidaktisk relevant kunnskap om språk og om ulike språkvitenskapelige retninger
- har inngående fagdidaktisk relevant kunnskap om litteratur og om ulike litteraturvitenskaplige retninger
- har inngående teoretisk og forskningsbasert kunnskap om språk- og litteraturdidaktikk
- har inngående kunnskap om litteratur i ulike sjangre og medieformater, inkludert barne- og ungdomslitteratur
- har inngående teoretisk og forskningsbasert kunnskap om kreativitet og estetikk i språk og litteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke og forholde seg kritisk til forskningslitteratur og bruke den i fagdidaktisk relevante resonnement
- kan vurdere og ta i bruk innsikter, teorier og metoder fra språk- og litteraturvitenskap på ulike norskdidaktiske felt
- kan gjennomføre teoribaserte analyser av ulik type empiri, og reflektere over fagdidaktisk potensiale
- kan bruke kunnskap om norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur i egen faglig utvikling og i profesjonsretta forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og formidle kunnskap fra norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur, både med fagfeller, elever og andre relevante målgrupper.
- kan bruke kunnskap om norskdidaktisk relevant forskning i språk og litteratur i egen undervisningspraksis og på nye arbeidsområder.
- kan formidle egen norskdidaktisk forskning både til fagfeller, elever og til allmennheten.
- kan overføre og tilpasse sin egen læring og faglige utvikling til læreryrket
Læringsformer og aktiviteter
Språk og litteratur er norskfagets to disiplinfaglige særkjenner og er grunnleggende fagområder i all norskdidaktisk forskning. Språk og språkdidaktikk lik litteratur og litteraturdidaktikk er vide fagfelt som inkluderer blant anna kognitive, sosiokulturelle og estetiske teorier. Emnet tilbyr både et breit og djupt innsyn i slike teorier, og forbereder kandidatene til å bruke teoriene i egen forskning og i praksis. Særlig fokuserer emnet på teorier om og syn på språk og litteratur, og på didaktiske perspektiv som er relevante for norskundervisninga på 5.10. trinn. Det legges opp til å lese og analysere muntlig og skriftlig språk, sakprosa og skjønnlitteratur fra nåtid og fortid. Barne- og ungdomsspråk, barne- og ungdomslitteraturens egenart og barn og unges muntlige og skriftlige tekstskaping legges særlig vekt på. Sentralt i emnet står også arbeid med estetiske, kreative og utforskende prosesser i norskfaget. Gjennom semesteret blir det undervist både i et generelt pensum for alle kandidatene og gruppevis i språk og litteratur, der kandidatene velger éi fordjuping.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- Inntil 15 øvinger av skriftlig eller muntlig karakter knyttet til undervisninga i emnet
Øvingene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsordning for emnet: 3 dagers hjemmeeksamen knyttet til kandidatens selvvalgte fordypning i språk eller litteratur.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng (2 emner på masternivå) i norskdidaktikk eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
- Bestått Norsk 1 og Norsk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende. - Bestått FoU-oppgave fra syklus 1
Kursmateriell
Endelig pensumliste oppgis før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Norsk (norrøn)
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
16.12.2024Innlevering
19.12.2024
09:00
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"