Emne - Masteroppgave i sosialpedagogikk - MGLU5230
MGLU5230 - Masteroppgave i sosialpedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Studenten skal under veiledning planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid med relevans for pedagogisk arbeid i skolen. Arbeidet med masteroppgaven skal ta utgangspunkt i en prosjektplan som studenten har utarbeidet og fått godkjent på forhånd i 9 semester. Studenten kan selv velge om forskningsarbeidet skal omfatte empiri eller kun være teoretisk forankret. Masteroppgaven er forskningsrapporten der studenten dokumenterer arbeidet og presenterer sine forskningsfunn. Gjennom masteroppgaven skal studenten, med bakgrunn i en valgt problemstilling, vise innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder.
Læringsutbytte
KUNNSKAP:
Studenten
- har inngående kunnskap om et avgrenset pedagogisk fagområde
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen, fra planlegging, via gjennomføring og til dokumentasjon av et selvstendig forskningsarbeid
FERDIGHETER:
Studenten:
- kan under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan sette seg inn i forskningslitteratur og teori som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset fagområde i pedagogikk
- kan bruke relevante forskningsmetoder for å gjennomføre et pedagogisk forskningsarbeid/undersøke pedagogiske problemstillinger
- kan orientere seg, og kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder
GENERELL KOMPETANSE:
Studenten
- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet
- kan kritisk vurdere ulike forskningsarbeid og deres gyldighet og relevans
- kan anvende innsikt om særlige problemstillinger knyttet til mangfolds- og inkluderingsspørsmål, og bidra til utvikling av en demokratisk skole
Læringsformer og aktiviteter
Eget arbeid under veiledning i gruppe og /eller individuelt.
Mer om vurdering
Masteroppgaven skrives normalt i monografiform. Oppgaven leveres individuelt eller som et fellesarbeid for to studenter. Hvis oppgaven leveres som fellesarbeid skal det vedlegges et dokument som beskriver den enkelte kandidats bidrag. Dette vil normalt innebære individuell vurdering av kandidatene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng i sosialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens femte studieår.
Forkunnskapskrav
Bestått PEL 1, 2, 3 og 4 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende. Bestått FoU-oppgave i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår. Bestått 30 studiepoeng i sosialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår. Gjennomført 30 studiepoeng i sosialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens 5. studieår. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Selvvalgt pensum
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
25.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
19.05.2025Innlevering
26.05.2025
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"