course-details-portlet

MGLU5230

Masteroppgave i sosialpedagogikk

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Masteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten skal under veiledning planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid med relevans for pedagogisk arbeid i skolen. Arbeidet med masteroppgaven skal ta utgangspunkt i en prosjektplan som studenten har utarbeidet og fått godkjent på forhånd i 9 semester. Studenten kan selv velge om forskningsarbeidet skal omfatte empiri eller kun være teoretisk forankret. Masteroppgaven er forskningsrapporten der studenten dokumenterer arbeidet og presenterer sine forskningsfunn. Gjennom masteroppgaven skal studenten, med bakgrunn i en valgt problemstilling, vise innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Studenten

- har inngående kunnskap om et avgrenset pedagogisk fagområde

- har inngående kunnskap om forskningsprosessen, fra planlegging, via gjennomføring og til dokumentasjon av et selvstendig forskningsarbeid

FERDIGHETER:

Studenten:

- kan under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

- kan sette seg inn i forskningslitteratur og teori som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset fagområde i pedagogikk

- kan bruke relevante forskningsmetoder for å gjennomføre et pedagogisk forskningsarbeid/undersøke pedagogiske problemstillinger

- kan orientere seg, og kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten

- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet

- kan kritisk vurdere ulike forskningsarbeid og deres gyldighet og relevans

- kan anvende innsikt om særlige problemstillinger knyttet til mangfolds- og inkluderingsspørsmål, og bidra til utvikling av en demokratisk skole

Læringsformer og aktiviteter

Eget arbeid under veiledning i gruppe og /eller individuelt.

Mer om vurdering

Masteroppgaven skrives normalt i monografiform. Oppgaven leveres individuelt eller som et fellesarbeid for to studenter. Hvis oppgaven leveres som fellesarbeid skal det vedlegges et dokument som beskriver den enkelte kandidats bidrag. Når masteroppgaven leveres som et fellesarbeid, gis det normalt en felles karakter på oppgaven. I sjeldne tilfeller kan det likevel være aktuelt å vurdere kandidatene ulikt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått PEL 1, 2, 3 og 4 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende. Bestått FoU-oppgave i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår. Bestått 30 studiepoeng i sosialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår. Gjennomført 30 studiepoeng i sosialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens 5. studieår. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.

Kursmateriell

Selvvalgt pensum

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning