course-details-portlet

MGLU5228

Sosialpedagogisk arbeid i skolen

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir en fordypning i spørsmål om pedagogisk utviklingsarbeid relatert til mangfold- og inkluderingsproblematikk. Pedagogisk utviklingsarbeid foregår på flere nivå, på flere arena og med flere aktører, og emnet legger vekt på å utvikle studentenes system og forvaltningskunnskap knyttet til arbeid med blant annet rusproblematikk, voldsproblematikk, fattigdomsproblematikk, minoritetstematikk. Dette innebærer kjennskap til prosesser både på skolenivå, men også arbeid som foregår på tvers av fagmiljø, som for eksempel skolens samarbeid med helse- og sosial tjenesten og politiet. Emnet legger vekt på å oppøve studentens kompetanse til å initiere og inngå i tverrfaglig samarbeid med andre fagfelt og profesjoner.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Studenten

- har inngående kunnskap om muligheter og utfordringer med å drive utviklingsarbeid på egen skole med hensyn til å utvikle inkluderende læringsmiljø

- inngående kunnskap om hva det kan bety å legge til rette for en demokratisk skole hvor elever og foreldre gis rom for medvirkning

- har kunnskap om sentrale samarbeidsaktører relevante for skolens arbeid med å ivareta ulike elevgrupper, deriblant de som inngår i helse- og sosialtjenesten

- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid om barn og unges oppvekst- og utdanningsvilkår

- har kunnskap om utdanningspolitiske bestemmelser sentrale for skolens arbeid med mangfold og inkludering, og idégrunnlaget som ligger til grunn for dette

FERDIGHETER:

Studenten

- kan identifisere og kritisk analysere hvordan utdanningspolitiske og organisatoriske rammefaktorer skaper betingelser for arbeid med mangfold og inkludering

- kan med utgangspunkt i en forståelse av mangfolds- og inkluderingsproblematikk, legge til rette for og initiere pedagogisk utviklingsarbeid i egen skole

- kan aktivt initiere og delta i tverrfaglig samarbeid med andre relevante aktører utenfor skolen

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten

- kan bistå i planlegging, og videre støtte gjennomføring av utviklingsarbeid i egen skole med hensyn til å utvikle inkluderende læringsmiljø.

- kan bidra til å fremme en lærings- og skolekultur som ivaretar elever med ulike forutsetninger, og det mangfoldet de representerer

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vektlegger variasjon mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer. Emnet legger opp til at studentene skal bli kjent med fagmiljø med spisskompetanse på sentrale problemstillinger som belyses i emnet. Det er dermed aktuelt med ekskursjoner og bruk av inviterte eksterne forelesere.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Fire arbeidskrav, hvorav minst ett er muntlig
  • 70 % oppmøte i seminar

Alle arbeidskrav må bestås for å få gå opp til eksamen. I tillegg vil enkelte seminarer og forelesninger være obligatoriske. Dette vil framgå av semesterplanen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått Pedagogikk og elevkunnskap 1,2 og 3. Bestått 30 studiepoeng i sosialpedagogikk på tredje studieår

Kursmateriell

Endelig pensumliste og semesterplan legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning