Emne - Spesialpedagogiske muligheter og utfordringer innenfor lesing, skriving og matematikk - MGLU5223
MGLU5223 - Spesialpedagogiske muligheter og utfordringer innenfor lesing, skriving og matematikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 30 minutter | C |
Faglig innhold
Lese- og skrivevansker og matematikkvansker er av de hyppigste årsakene til spesialundervisning. Emnet gir kompetanse i å forebygge og kartlegge lese- og skrivevansker og matematikkvansker, og sette i gang system- og individrettede tiltak. Forebyggings- og ressursperspektivet er sentralt i emnet.
Innhold
- Forebygging
- Kartlegging
- Skissere, utføre og evaluere tiltak
- Lære- og hjelpemidler
- Samarbeid, veiledning og kompetanseheving av kollegaer, foreldre og andre samarbeidspartnere
- Spesifikke vansker som primær- og sekundærvanske
- Spesifikke vansker i et livsløps- og systemperspektiv
- Etiske og juridiske problemstillinger
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- lese- og skrivevansker og matematikkvansker
- ulike strategier for forebygging og kartlegging av elever med lese- og skrivevansker og matematikkvansker og hvordan dette kan danne grunnlag for målrettede tiltak både på individ- og gruppenivå
- hvordan lese- og skriveutvikling og matematisk utvikling samspiller med barnets generelle utvikling på områder som språk, faglig utvikling, selvoppfatning, motivasjon, og sosial kompetanse
- lovverk og rettigheter som er aktuelle for fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan gi opplæring og veiledning i et forebyggende perspektiv
- kan tilrettelegge opplæringen for enkeltelever og grupper av elever som har utfordringer med lesing, skriving og regning
- kan inngå i dialoger om spesialpedagogiske temaer med elever, foresatte, kollegaer og andre samarbeidsparter
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og vurdere gyldighet og relevans av denne
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til spesialpedagogisk arbeid
- kan anvende teori og kunnskap om relevant forskning innenfor de temaer som omfattes av emnet, både i skolesammenheng og i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til fagfeltet med elever, foresatte, kollegaer og andre samarbeidsparter
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid og anvendelse av digitale verktøy. Utforskende arbeidsformer er sentrale. I emnet legges det stor vekt på tilknytning til praksisfeltet som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.
Seminarer, diskusjoner og annen faglig samhandling er viktige arbeids- og læringsformer, og det forventes at alle studenter bidrar aktivt. Slike aktiviteter danner også grunnlag for ferdigheter, tilegnelse av fag og fagets diskurs, og det er derfor viktig å delta i undervisningen.
Enkelte seminarer, øvinger og gruppearbeid er obligatorisk. Dette vil gå frem av semesterplanen.
Obligatoriske aktiviteter
- Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav knyttet til lesing/skriving/språk
- Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav knyttet til matematikk
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav knyttet til lesing/skriving/språk
- Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav knyttet til matematikk
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Pedagogikk og elevkunnskap 4 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått emnene «Innføring i spesialpedagogikk» (30 sp), «PEL 2» (15 sp) og «PEL 3» (15 sp) eller tilsvarende for å kunne starte på emnet. Bestått må forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU14008 | 5.0 | HØST 2019 | |
LGU54007 | 5.0 | HØST 2019 | |
LGU14024 | 5.0 | HØST 2019 | |
LGU54028 | 5.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Spesialpedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen (1)
100/100
C
09.12.2024 - 10.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 100/100 C
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"