Emne - Musikk, teknologi og didaktikk - MGLU5218
Musikk, teknologi og didaktikk
Velg studieårDet tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet tar sikte på å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse i musikkfaget og gi en helhetlig innføring i skjæringspunktet mellom musikkteknologi, musikkfaget og musikkpedagogikk. Hovedkomponenter er bruk av hardware og software til produksjon, komposisjon og utøvelse av musikk i ulike læringsrom, kritisk vurdering av teknologiens muligheter og begrensninger i undervisningssammenheng, utvikling av undervisningsopplegg med musikkteknologi samt forskningsbasert kunnskap om musikkteknologiens plass og rolle i skolen, samtidens barne-, ungdoms- og skjermkultur og på det profesjonelle musikkfeltet. Studiet tar også sikte på å utvikle relevant lyttekompetanse, forståelser for teknologiens påvirkning på elevers læring og kunnskapspresentasjoner samt perspektiver på teknologi, tilgang og tilgjengelighet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående forskningsbasert kunnskap om teknologi i musikk i og utenfor skolen
- har avansert kunnskap om ulike typer software og hardware som kan benyttes i musikkundervisning
- har inngående forskningsbasert forståelse for perspektiver på musikkdidaktikk og musikkteknologi i samtiden, knyttet til barne- og ungdomskultur, skjermkultur, læring og kunnskapspresentasjoner samt tilgang og tilgjengelighet
Ferdigheter
Studenten
- kan produsere, komponere og utøve musikk med et utvalg teknologi på en selvstendig måte
- kan kritisk vurdere ulike teknologier og digitale hjelpemidlers muligheter og begrensninger i musikkundervisning
- kan planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til undervisning med musikkteknologi i ulike læringsrom på en selvstendig måte
- kan forholde seg kritisk til opphavsrett og åndsverkslov i planlegging av undervisning
- kan reflektere over teknologiens påvirkning på og endring/utvikling av musikkfaget i skolen
- kan reflektere over og drøfte sammenhenger mellom teknologi, tilgang og tilgjengelighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og holde seg oppdatert gjennom sin yrkeskarriere
- kan samarbeide om innovasjonsprosesser med elever, kolleger og foresatte for å opprettholde musikkfagets relevans i takt med den teknologiske utviklingen
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, praktisk arbeid, fremføringer, workshops, selvstudier
Obligatoriske aktiviteter
- Produkt
- Konsert
- Skriftlig oppgave
- Workshop
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Selvstendig produksjons- eller komposisjonsprodukt laget i valgfri software
- Fremføring hvor musikkteknologi anvendes
- Pensumrelatert, fagdidaktisk refleksjonstekst knyttet til produkt eller fremføring
- Workshop for elevgruppe eller gruppe av medstudenter
Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Undervisning knyttet til obligatoriske aktiviteter krever 80% godkjent oppmøte. Ved for høy fraværsprosent kan det gis kompensatorisk arbeid.
Vurdering (eksamen):
Studenten skal designe et læringsrom og undervise med/gjennom/i musikkteknologi for en gruppe medstudenter eller andre elever. I etterkant av undervisningen gjennomføres det en refleksjonssamtale som tar utgangspunkt i undervisningen og knytter denne til teori.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått musikk 1 og gjennomført musikk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU4215 | 7,5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Musikkpedagogiske fag
- Musikkteknologi