Emne - Motorisk læring og utvikling i kroppsøving - MGLU5216
MGLU5216 - Motorisk læring og utvikling i kroppsøving
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studenten anvendelse av ulike teoretiske perspektiver på motorisk utvikling og læring i forhold til praksis i kroppsøving, med spesielt fokus på utvikling av allsidig motorisk kompetanse hos elever. Studenten får gjennom emnet erfaring med å planlegge, gjennomføre, diskutere og evaluere undervisning i kroppsøving ved hjelp av sentrale begrep og perspektiver. Emnet tar opp nye perspektiver på motorisk utvikling og læring, og hvordan analyse og refleksjon med grunnlag i disse tilnærmingene kommer til uttrykk innenfor didaktiske problemstillinger i kroppsøving.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å
- ha inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om nye teorier og perspektiv på motorisk utvikling og læring med relevans for kroppsøvingsfaget
- ha innsikt i perspektiver på individuelle og omgivelsesmessige faktorer som begrenser eller muliggjør elevers aktivitet i kroppsøving
Ferdigheter
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kunne bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte - foreta faglige diskusjoner innen relevante tema på et høyt analytisk nivå, både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å
- ha kompetanse til å lese, forstå og vurdere ny litteratur som publiseres innen fagfeltet og bruke denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kunne bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kunne anvende avansert teoretisk kunnskap ut fra forståelse for fagets egenart
Læringsformer og aktiviteter
Seminarer, workshops, arbeid i grupper, individuelt arbeid, forelesninger, og praktisk aktivitet i ulike miljø. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i fagområdet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Inntil 6 obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene kan være individuelle og/eller i gruppe, i form av deltakelse i læringsaktivitet, skriftlige rapporter eller fagtekster i skriftlig eller multimediale former. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen, vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kroppsøving/idrett
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
11.12.2024Innlevering
11.12.2024
09:00
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"