course-details-portlet

MGLU5202 - Masteroppgave i norskdidaktikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Hjelpemidler
Masteroppgave 100/100

Faglig innhold

Dette emnet utgjøres av selve masteroppgaven og et oppgaverelevant individuelt pensum. Under veiledning utformer og gjennomfører studenten et forskningsprosjekt som dokumenteres gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Tema for oppgaven avgjøres av studenten selv i samråd med veileder og vil derfor variere fra student til student.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset område i norskdidaktikk
  • har inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske utfordringer med utgangspunkt i fagområdets forskning, historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har inngående kunnskap om utforming av et relevant, norskdidaktisk forskningsprosjekt
  • har inngående kunnskap om hva som kreves av vitenskapelige tekster i norskdidaktikk
  • har kunnskap om vitenskapelige referansestandarder

Ferdigheter

Studenten

  • kan under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan vurdere og diskutere relevant norskdidaktisk forskning på en selvstendig måte
  • kan sette seg inn i teori og forskningslitteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset område i norskdidaktikk
  • kan analysere og tolke empiri i lys av teori
  • kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
  • kan referere til informasjonskilder i henhold til anerkjente standarder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine fagkunnskaper til å designe forskningsprosjekt som svarer på relevante norskdidaktiske problemstillinger
  • kan formidle selvstendig forskningsarbeid med bruk av norskdidaktikkens fagspråk
  • kan kommunisere om problemstillinger, empiriske analyser og konklusjoner innenfor norskdidaktikkens fagområde til fagspesialister og lærere
  • kan bruke erfaring fra egen forskning til å innta en ledende rolle i utvikling av norsk som undervisningsfag i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Eget arbeid med veiledning individuelt og i gruppe

Mer om vurdering

Masteroppgaven skrives normalt i monografiform. Oppgaven leveres individuelt eller som et fellesarbeid for to studenter. Hvis oppgaven leveres som fellesarbeid skal det vedlegges et dokument som beskriver den enkelte kandidats bidrag. Når masteroppgaven leveres som et fellesarbeid, gis det normalt en felles karakter på oppgaven. I sjeldne tilfeller kan det likevel være aktuelt å vurdere kandidatene ulikt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått Norsk 1 og Norsk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.

Bestått FOU-oppgave

Kursmateriell

Selvvalgt pensum

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Norsk (norrøn)
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning