Emne - Masteroppgave i norskdidaktikk - MGLU5202
MGLU5202 - Masteroppgave i norskdidaktikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet utgjøres av selve masteroppgaven og et oppgaverelevant individuelt pensum. Under veiledning utformer og gjennomfører studenten et forskningsprosjekt som dokumenteres gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Tema for oppgaven avgjøres av studenten selv i samråd med veileder og vil derfor variere fra student til student.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset område i norskdidaktikk
- har inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske utfordringer med utgangspunkt i fagområdets forskning, historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har inngående kunnskap om utforming av et relevant, norskdidaktisk forskningsprosjekt
- har inngående kunnskap om hva som kreves av vitenskapelige tekster i norskdidaktikk
- har kunnskap om vitenskapelige referansestandarder
Ferdigheter
Studenten
- kan under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan vurdere og diskutere relevant norskdidaktisk forskning på en selvstendig måte
- kan sette seg inn i teori og forskningslitteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset område i norskdidaktikk
- kan analysere og tolke empiri i lys av teori
- kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
- kan referere til informasjonskilder i henhold til anerkjente standarder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine fagkunnskaper til å designe forskningsprosjekt som svarer på relevante norskdidaktiske problemstillinger
- kan formidle selvstendig forskningsarbeid med bruk av norskdidaktikkens fagspråk
- kan kommunisere om problemstillinger, empiriske analyser og konklusjoner innenfor norskdidaktikkens fagområde til fagspesialister og lærere
- kan bruke erfaring fra egen forskning til å innta en ledende rolle i utvikling av norsk som undervisningsfag i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Eget arbeid med veiledning individuelt og i gruppe
Mer om vurdering
Masteroppgave
Masteroppgaven skrives i monografiform. Oppgaven leveres individuelt eller som et fellesarbeid for to studenter. Hvis oppgaven leveres som fellesarbeid skal det vedlegges et dokument som beskriver den enkelte kandidats bidrag. Dette vil innebære individuell vurdering av kandidatene. Ved samskriving forventes masteroppgaven å være lenger enn ved individuelt arbeid.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng på masternivå i norskdidaktikk fra grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått Norsk 1 og Norsk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.
Bestått FOU-oppgave
Kursmateriell
Selvvalgt pensum
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Norsk (norrøn)
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
25.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
19.05.2025Innlevering
26.05.2025
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"