Emne - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (1-7) - MGLU5103
MGLU5103 - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Emne giver en dypere innsikt i fagdidaktisk litteratur innen følgende tre hovedområder:
- Inkluderende matematikkundervisning (for eksempel affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning, likeverd i matematikk, kritisk matematikkundervisning, undervisning og læring i flerspråklige klasserom)
- Ressurser for undervisning i matematikk og IKT i matematikkopplæring
- Historiske og filosofiske aspekter ved matematikkfaget.
I tillegg vil studentene sette seg inn i et selvvalgt tema som utvider kunnskapen deres knyttet til masteroppgaven.
Studenten vil gjennom arbeidet i dette kurset utvikle sin evne til å ta, og argumentere for valg i matematikkundervisningen, og videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning i matematikk i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- et bredt spekter av kunnskap om moderne forskningsresultater innen inkluderende matematikkopplæring,
- avansert kunnskap om ressurstilnærming i matematikkopplæring og rollen som bøker, klasseromsmateriale og andre ressurser har for undervisning i matematikk
- avansert kunnskap om IKT som et formidlingsverktøy i matematikkopplæring og hvordan man kan utnytte IKT for å konstruere matematiske betydninger og i utviklingen av beregnings- og algoritmisk tenkning,
- inngående kunnskap om matematikk som et fag med en lang historisk utvikling, både som vitenskapsfag og som skolefag med spesiell vekt på algebra og geometri.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, designe, analysere og diskutere undervisningsaktiviteter innenfor perspektivet av inkluderende matematikkopplæring for å organisere klasseromsdynamikk og argumentasjon,
- referere til spesifikke ressurser for å organisere sine egne klasseromsaktiviteter og planlegge og designe domenespesifikke oppgaver (for eksempel konseptualisering av algebra, geometri, beregnings- / algoritmisk tenking osv.) innenfor meklerrollen til IKT-verktøy,
- trekke historiske aspekter inn i egen undervisning i grunnskolens 1-7. trinn, og forstå utvalgte algoritmer som ikke lenger er i vanlig bruk.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- referere til eksisterende litteratur og ved å utforme undervisningsaktiviteter kan hen bidra til utvikling av skolematematikk for trinn 1-7 innenfor rammen av inkluderende matematikkopplæring, ressurser, historiske og filosofiske aspekter ved matematikk og bruk av IKT-verktøy.
- selvstendig undersøke, analysere, syntetisere og reflektere over matematikkopplæring som en vitenskapelig disiplin.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisnings- og læringsmetodene vil veksle mellom forelesninger, litteraturstudier, oppgaver (individuelt og grupper), diskusjoner, samtidig muntlige presentasjoner. Akademiske diskusjoner og interaksjoner er viktige måter å jobbe og lære på, og det forventes at kandidatene aktivt i klasserommet bidrar til slike aktiviteter.
Undervisningen kan være på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Evaluering:
Skriftlig skoleeksamen (6 timer). Eksamen vil bli vurdert med bokstavkarakterene A til F.
Hjelpemidler: PC med spesifiserte programvarer og hjemmesider. Tillatte programvarer og hjemmesider oppgis ved semesterstart.
Obligatoriske oppgaver:
Gruppens muntlige presentasjon og den enkelte skriftlige oppgaven (avhandlingsrelatert) er obligatorisk og må godkjennes, resten av oppgavene vurderes som godkjent eller ikke godkjent, og minst 75% av disse må godkjennes før studenten kan ta eksamen.
Obligatoriske aktiviteter fra forrige semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 SP emner på masternivå i matematikk i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått matematikk 1 og matematikk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Kursmaterialet er hovedsakelig vitenskapelige artikler skrevet på engelsk. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM14005 | 15.0 | HØST 2018 | |
DID3403 | 7.5 | HØST 2020 | |
SKOLE6023 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 HJELPEMIDD 13.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 16 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 HJELPEMIDD 28.04.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 grønn sone Sluppenvegen 14 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"