Emne - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 4. studieår - MGLU4520
MGLU4520 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 4. studieår
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksis | 100/100 | 15 dager | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Hovedtema i fjerde studieår: Endringskompetanse og skolen som organisasjon.
I fjerde studieår skal studenten, i samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og oppfølgingslærer, ha fokus på profesjonsutøvelse i skolen som organisasjon i utvikling, og læreren som deltaker i profesjonelle fellesskap. I tillegg skal studenten ha fokus på samarbeid med foresatte, PPT og andre samarbeidspartnere.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.
- har brei kunnskap om hvordan lærere samarbeider med ulike samarbeidspartnere.
- har kunnskap om hvordan skolen kan samspille med lokalt samfunns-, arbeids- og kulturlivhar fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om utvikling av kreativ og variert undervisning tilpasset elevenes behov.
- har innsikt i hvordan skolen jobber med å utvikle lærernes kompetanse, inkludert digital kompetanse, og hvordan intern kompetanseheving organiseres og gjennomføres.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap i planlegging, gjennomføring og ledelse av kreativ og variert undervisning tilpasset elevenes behov.
- kan samhandle med elever og kollegaer i utvikling av inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan legge til rette for erfaringer og opplevelser gjennom ulike estetiske uttrykk, formidling og framføringer som er med på å utvikle selvtillit og identitet hos elevene.
- kan ta stadig mer selvstendig ansvar for å planlegge, lede og vurdere undervisning
Generell kompetanse
Kandidaten
- har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenking i skolen.
- kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis.
Læringsformer og aktiviteter
Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena. Gjennom praksisstudiene skal studentene tilegne seg inngående kunnskap om elevers læring og utvikling og grunnskolens innhold, arbeidsformer og organisering på det aktuelle skoletrinn, samt få innsikt i praksislæreres praksisteori. Gjennom observasjon, egen undervisning, veiledning og refleksjon skal studentene videreutvikle sin lærerrolle i læringsfellesskapet. Studentenes undervisningsoppgaver består av planlegging, undervisning og etterarbeid i egne studiefag, men å delta i andre skolefag og aktiviteter som foregår innenfor den totale fagkretsen er også relevant.
Skriving er et viktig redskap i studentenes lærings- og kommunikasjonsprosesser i praksisopplæringa. Bruken av ulike skriftlige dokumenter må ses i sammenheng med før- og etterveiledning.
Arbeidsformer og læringsaktiviteter:
Studentene skal
- prøve ut ulike arbeidsmåter, læremidler og vurderingsmåter som ledd i egen profesjonsutvikling.
- skrive utfyllende planleggingsdokument som redskap i planlegging og vurdering av undervisning
- daglig skrive individuell refleksjonslogg, og med et kritisk blikk reflektere i lys av teori, gjeldende læreplan og profesjonsetiske perspektiv
- observere og kartlegge særtrekk ved skolen som organisasjon og praksisskolens utviklingsarbeid
- delta i teammøter og personalmøter, og om mulig møter med foresatte og skolens eksterne samarbeidspartnere.
Mer om vurdering
- 15 dager praksis på 5.- 10.trinn
- All praksis er obligatorisk.
- Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.
- Praksisstudiet skjer under veiledning og kontinuerlig vurdering.
- Praksislærer og oppfølgingslærer anbefaler praksisemnet til bestått/ikke bestått.
- En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan derimot klage på formelle feil i vurderingsprosessen.
- En student har adgang til ny praksisperiode en gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Det vises til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Bestått praksisemner første, andre og tredje studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Praksis
100/100
HJELPEMIDD
Utlevering
16.09.2024Innlevering
18.10.2024
13:40 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"