Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (5-10) - MGLU4514
MGLU4514 - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | A |
Faglig innhold
Emnets faglige innhold sentreres rundt skolens doble samfunnsoppdrag, utdanning og danning. Sentrale temaer er danning, skolen i et mangfoldig samfunn, læreplanforståelse og profesjonell dømmekraft. Hensikten med emnet er at studenten utvikler forståelse for hvordan samfunnsmessige prosesser virker inn på lærerens arbeid i klasserommet og for skolens rolle som en del av det lokale, nasjonale og globale fellesskapet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat, og kan drøfte muligheter og utfordringer knyttet til realisering av gjeldende læreplan
- kan kritisk reflektere over et utvidet danningsbegrep, og hvordan læreren gjennom profesjonell dømmekraft legger til rette for danning i klasserommet
- har avansert kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold i en inkluderende skole
- har kunnskap om forebygging og håndtering av mobbing og ekskludering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin profesjonelle dømmekraft til å identifisere, kritisk analysere og møte skolens kompleksitet for å fremme elevens danning og utdanning
- kan anvende kunnskap og perspektiver om mangfold i sitt arbeid i skolen
- kan anvende inkluderende dialogiske tilnærminger for å fremme demokrati i skolen
- kan kommunisere avansert fagstoff i skriftlige, muntlige og andre relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap for å fremme elevenes læringsprosesser
- kan vurdere hvordan ulike verdivalg påvirker pedagogisk arbeid i skolen
- kan fremme dialog og gjensidig respekt i læringsfellesskap preget av et sosialt og kulturelt mangfold
- kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, arbeid individuelt og i grupper. Det er en forutsetning at studentene deltar aktivt i undervisninga, og at de arbeider med lærestoffet på egenhånd. Refleksjon over teori og praksis er sentralt i utvikling av en profesjonell yrkeskompetanse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- To skriftlig arbeidskrav og en muntlig presentasjon
- Minimum 75 % oppmøte
- Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 1.-3. studieår i grunnskolelærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Bestått områdeemnet - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen, samt PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU13009 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU53006 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
25.11.2024Innlevering
28.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"