Emne - Fag, profesjon og kunnskapsutvikling i kroppsøving - MGLU4220
MGLU4220 - Fag, profesjon og kunnskapsutvikling i kroppsøving
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Emnet skal sette studentene i stand til å anvende kunnskap for å utvikle faget og lærerprofesjonen kroppsøving. Dette innebærer å tilegne seg teori og reflektere over erfaringer som er aktuelle i faget og profesjonen. Studentene skal kunne sette seg inn i aktuelle didaktiske problemstillinger, samt kunne diskutere og formulere mulige løsninger på disse. Studentene skal også sammenfatte kunnskapen og se den i lys av gjeldende styringsdokumenter som relateres til kroppsøvingsfaget. Emnet gir en praktisk tilnærming til ulike måter å tilegne seg kunnskap på, med et spesielt søkelys på observasjon i kroppsøvingsfaget.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten forventes ved avsluttet emne å:
- ha avansert kunnskap om etiske aspekter ved profesjonen og faget kroppsøving.
- ha inngående kunnskap om måter å innhente kunnskap på, som grunnlag for endring i profesjonen og faget kroppsøving.
- ha inngående kunnskap om hvordan observasjon kan benyttes for å fremme didaktiske problemstillinger.
Ferdigheter
Studenten forventes ved avsluttet emne å:
- kunne forme, drøfte og fremstille didaktiske problemstillinger relatert til kroppsøving som fag og profesjon
- kunne sammenfatte kunnskap og kritisk se denne i forhold til aktuelle didaktiske problemstillinger, samt kunne diskutere og formulere mulige løsninger knyttet til disse problemstillingene
- kunne kritisk reflektere over hvordan kunnskapsbasert endring kan skje i kroppsøving som fag og profesjon
Generell kompetanse
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- ha integrert kunnskap innenfor kroppsøving som skolefag for å kunne formulere didaktiske problemstillinger
- kunne anvende ulike tilnærminger, med spesielt søkelys på observasjon, som grunnlag for utvikling av kroppsøving som fag og profesjon, sett i lys av gjeldende styringsdokumenter.
Læringsformer og aktiviteter
Seminarer, workshops, arbeid i grupper, individuelt arbeid, forelesninger, øvinger i observasjon, praktisk aktivitet i ulike læringsmiljø.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav: Inntil 5 obligatoriske arbeidskrav som vurderes med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene kan være individuelle eller i gruppe, i form av observasjon, deltakelse i læringsaktivitet, skriftlige rapporter eller fagtekster i skriftlig eller multimediale former. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kroppsøving/idrett
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"