course-details-portlet

MGLU4215

Musikk, teknologi og didaktikk

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praktisk eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar sikte på å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse i musikkfaget og gi en helhetlig innføring i skjæringspunktet mellom musikkteknologi, musikkfaget og musikkpedagogikk. Hovedkdomponenter er bruk av hardware og software til produksjon, komposisjon og utøvelse av musikk, kritisk vurdering av teknologiens muligheter og begrensninger i undervisningssammenheng samt utvikling av undervisningsopplegg der teknologi og digitale verktøy integreres. Emnet vektlegger utforskende tilnærminger og samskapt læring, der didaktisk kompetanse utvikles i skjæringspunktet mellom teori og praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten forventes å utvikle

  • avansert kunnskap om ulike typer software og hardware og hvordan disse kan integreres i musikkundervisning
  • inngående forskningsbasert forståelse for perspektiver på musikkdidaktikk og musikkteknologi i samtiden

Ferdigheter

Studenten forventes å kunne

  • produsere, komponere og utøve musikk med et utvalg teknologi på en selvstendig måte
  • kritisk vurdere ulike teknologier og digitale hjelpemidlers muligheter og begrensninger i musikkundervisning
  • planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til undervisning med musikkteknologi i ulike læringsrom på en selvstendig måte
  • forholde seg kritisk til opphavsrett, åndsverkslov og personvern i planlegging av undervisning

Generell kompetanse

Studenten forventes å

  • være i stand til å videreutvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og holde seg oppdatert med stor grad av selvstendighet gjennom sin yrkeskarriere
  • kunne samarbeide om innovasjonsprosesser med fagfeller, elever, kolleger og foresatte for å opprettholde musikkfagets relevans i takt med den teknologiske utviklingen.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminar, gruppearbeid, praktisk arbeid, fremføringer, workshops, selvstudier

Obligatoriske aktiviteter

  • Produkt
  • Fremføring
  • Skriftlig oppgave
  • Workshop

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Selvstendig produksjons- eller komposisjonsprodukt laget i valgfri software
  • Fremføring hvor musikkteknologi anvendes og det samarbeides om kunstnerisk innhold
  • Pensumrelatert, fagdidaktisk refleksjonstekst knyttet til produkt eller fremføring
  • Workshop for elevgruppe eller gruppe av medstudenter

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Undervisning knyttet til obligatoriske aktiviteter krever 80% godkjent oppmøte. Ved for høy fraværsprosent kan det gis kompensatorisk arbeid.

Vurdering (eksamen):

Studenten skal designe et læringsrom og undervise med/gjennom/i musikkteknologi for en gruppe medstudenter eller andre elever. I etterkant av undervisningen gjennomføres det en refleksjonssamtale som tar utgangspunkt i undervisningen og knytter denne til teori.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått musikk 1 og gjennomført musikk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU5218 7,5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Musikkpedagogiske fag
  • Musikkteknologi

Kontaktinformasjon