Emne - Musikk, teknologi og didaktikk - MGLU4215
Musikk, teknologi og didaktikk
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet tar sikte på å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse i musikkfaget og gi en helhetlig innføring i skjæringspunktet mellom musikkteknologi, musikkfaget og musikkpedagogikk. Hovedkdomponenter er bruk av hardware og software til produksjon, komposisjon og utøvelse av musikk, kritisk vurdering av teknologiens muligheter og begrensninger i undervisningssammenheng samt utvikling av undervisningsopplegg der teknologi og digitale verktøy integreres. Emnet vektlegger utforskende tilnærminger og samskapt læring, der didaktisk kompetanse utvikles i skjæringspunktet mellom teori og praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten forventes å utvikle
- avansert kunnskap om ulike typer software og hardware og hvordan disse kan integreres i musikkundervisning
- inngående forskningsbasert forståelse for perspektiver på musikkdidaktikk og musikkteknologi i samtiden
Ferdigheter
Studenten forventes å kunne
- produsere, komponere og utøve musikk med et utvalg teknologi på en selvstendig måte
- kritisk vurdere ulike teknologier og digitale hjelpemidlers muligheter og begrensninger i musikkundervisning
- planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til undervisning med musikkteknologi i ulike læringsrom på en selvstendig måte
- forholde seg kritisk til opphavsrett, åndsverkslov og personvern i planlegging av undervisning
Generell kompetanse
Studenten forventes å
- være i stand til å videreutvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og holde seg oppdatert med stor grad av selvstendighet gjennom sin yrkeskarriere
- kunne samarbeide om innovasjonsprosesser med fagfeller, elever, kolleger og foresatte for å opprettholde musikkfagets relevans i takt med den teknologiske utviklingen.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, praktisk arbeid, fremføringer, workshops, selvstudier
Obligatoriske aktiviteter
- Produkt
- Fremføring
- Skriftlig oppgave
- Workshop
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Selvstendig produksjons- eller komposisjonsprodukt laget i valgfri software
- Fremføring hvor musikkteknologi anvendes og det samarbeides om kunstnerisk innhold
- Pensumrelatert, fagdidaktisk refleksjonstekst knyttet til produkt eller fremføring
- Workshop for elevgruppe eller gruppe av medstudenter
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Undervisning knyttet til obligatoriske aktiviteter krever 80% godkjent oppmøte. Ved for høy fraværsprosent kan det gis kompensatorisk arbeid.
Vurdering (eksamen):
Studenten skal designe et læringsrom og undervise med/gjennom/i musikkteknologi for en gruppe medstudenter eller andre elever. I etterkant av undervisningen gjennomføres det en refleksjonssamtale som tar utgangspunkt i undervisningen og knytter denne til teori.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått musikk 1 og gjennomført musikk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU5218 | 7,5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Musikkpedagogiske fag
- Musikkteknologi