Emne - Naturfag som skolefag - MGLU4211
MGLU4211 - Naturfag som skolefag
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir fordypet innsikt i rammebetingelser og styrende virkemidler og prosesser for naturfagundervisning i norsk skole. Inngående forståelse av naturfagets historiske og nåværende plass i norsk skole og fagets posisjonering i en internasjonal kontekst inngår her. Emnet vil gi studentene dypere innsikt i elevers naturfaglige forståelse og utvikling, og deres holdninger og interesser. Ulike former for vurderingsarbeid i naturfaget vil også behandles i dette emnet. I emnet behandles også tema knytta til skolefagets relasjoner til samfunnsmessige forhold som arbeidsliv og bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om naturfagets plass og historie i skolen, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om og kan drøfte ulike begrunnelser for naturfag som skolefag
- har inngående kjennskap til styringsdokumenter
- har videregående kunnskap om læremidler og læringsressurser i naturfag
- har god kunnskap om elevers holdninger og interesse for naturfag
- har inngående kunnskap om språk og kommunikasjon i naturfag
- har inngående kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere internasjonale evalueringer av naturfaget
- kan anvende og begrunne ulike vurderingsformer
- kan drøfte og benytte kulturelle aspekter og interkulturell forståelse i naturfagundervisning
- kan utvikle og gjennomføre naturfagundervisning om sosiovitenskapelige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan begrunne naturfagets rolle i skolens allmenndannende prosjekt
- kan drøfte verdier, holdninger og ansvar som en del av naturfag
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger Arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe Studentseminar med presentasjon av fagartikler Emnet vil undervises på engelsk hvis det er engelskspråklige studenter, ellers vil det foregå på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Skriftlig innlevering av skisse og utkast til semesteroppgave.
- Faglig presentasjon.
Vurderingsordning:
Semesteroppgave, bokstavkarakterer.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Ved stryk/karakter F kan kandidaten levere vesentlig endret semesteroppgave én gang. Ved gjentak av allerede bestått semesteroppgave, må kandidaten levere en helt ny oppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Minst 60 studiepoeng naturfaglige emner.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått naturfag 1 (30 sp) og gjennomført naturfag 2 (30 sp). Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3503 | 7.5 | HØST 2020 | |
EDU3020 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Naturfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"