Emne - Utforskende naturfag - MGLU4209
MGLU4209 - Utforskende naturfag
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Utforskende tilnærming til læring og undervisning er et viktig mål for naturfaget i grunnskolen, blant annet for å gi elevene en dypere forståelse av naturfaglige konsepter, økt interesse for naturfagene, samt bedre innsikt i og erfaring med anvendelse av naturvitenskapelige metoder. Dette emnet gir studentene avansert teoretisk og praktisk kunnskap om utforskende arbeidsmåter i naturfag. Ferdighetstrening er sentralt. Studentene får god trening i å tilrettelegge for og skape utforskende tilnærminger i undervisningen.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har avansert kunnskap om hva som kjennetegner en utforskende tilnærming til læring og undervisning
- har inngående kunnskap om praktisk arbeid og utforskende arbeidsmåter sett i historisk og internasjonalt perspektiv
- har avansert kunnskap om hvordan man legger til rette for utforskende læring og undervisning
- har kunnskap om hvordan man legger til rette for kritisk tenkning gjennom utforskende arbeid
- har inngående kunnskap om argumentasjon i naturfaglige kontekster
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning
- kan vurdere elevenes læring i utforskende prosesser
- kan analysere og omformulere oppgaver for utforskende tilnærming i skolen
- kan fremme utforskende samtale
- kan drøfte hvilke barrierer og dilemmaer som er knyttet til implementering av utforskende arbeidsmåter i skolen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan drøfte betydningen av utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om utforskende arbeidsmåter i utviklingsarbeid i skolen
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Praktiske øvelser
- Arbeid med oppgaver, individuelt og/eller i gruppe
- Studentseminar med presentasjon av fagartikler
Obligatoriske aktiviteter
- Praktiske øvelser med elever og/eller medstudenter
- Faglig presentajon
Mer om vurdering
Vurdering: Hjemmeeksamen 6t (individuell)
Ved utsatt eksamen kan eksamensformen bli endret.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Praktiske øvelser med elever og/eller medstudenter
- Faglig presentasjon
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Minst 60 studiepoeng naturfaglige emner.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått naturfag 1 (30 sp) og gjennomført naturfag 2 (30 sp). Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3502 | 7.5 | HØST 2020 | |
EDU3020 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Naturfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
05.12.2024Innlevering
05.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"