Emne - Kroppsøving som forskningsfelt - MGLU4203
MGLU4203 - Kroppsøving som forskningsfelt
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Emnet skal gi studentene en evne til å diskutere, analysere og anvende forskningslitteratur og teorier relevant for kroppsøving. Studentene får innsikt i forskningsstatus innen aktuelle fagområder. Emnet tar opp ulike perspektiver på kropp og bevegelse, deriblant tema innenfor motorisk utvikling og kroppslig læring, læringsprosesser, helseperspektiver og danning. Emnet tar videre opp fagdidaktiske tema og problemstillinger knyttet til undervisningsmetoder, vurdering, profesjonskultur, etikk og relevante styringsdokumenter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- ha avansert kunnskap om kroppsøving som forskningsfelt og om fagets didaktikk
- kunne analysere problemstillinger i kroppsøvingsfaget med utgangspunkt i kroppsøvingsfagets formål, historie, tradisjoner og plass i samfunnet
- kunne anvende ulike teoretiske retninger for å belyse faglige og didaktiske problemstillinger i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kunne analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kunne kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- kunne debattere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor kroppsøving i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling
- kunne bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, veiledning, selvstudium, seminarer og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Inntil 5 obligatoriske arbeidskrav som vurderes godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene kan være individuelle eller i grupper, i form av observasjon, deltakelse i læringsaktiviteter, skriftlige rapporter eller fagtekster i skriftlig eller multimedial form. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før eksamen
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kroppsøving/idrett
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
05.12.2024Innlevering
05.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"