course-details-portlet

MGLU4201

Norskdidaktikk - Didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Norskdidaktikk - didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler dreier seg om norskfagets utvikling og sammensatte fagdidaktikk og kunnskapsinnhold. I tillegg til at denne forståelsen er viktig for studentene som lærere, er det også et poeng at de øves i å se fagets kunnskapsinnhold innafor en større vitenskapelig tradisjon som fremtidige masterskrivere.

Emnet skal bidra med å gi perspektiv på og se helhet og sammenhenger i norskfaget og norskdidaktikken gjennom historiske, kulturelle, didaktiske og teoretiske innganger. Fagets kultur- og danningsdimensjon blir vektlagt, sammen med perspektiv på språk og tekst i endring og utvikling. Emnet skal gi innsikt i overordna teorier om språk og litteratur og bruk av disse i analyse av ulike typer tekster og diskurser. Disse teoriene møter studentene igjen i mer spesifikke sammenhenger seinere i studiet. Forskningsmetodiske perspektiver blir også tematisert knyttet til presentasjon av forskningsprosjekt relevante for emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskfaget i skolen, norskfagets ulike hovedområder og grunnleggende trekk ved fagets dannings- og kulturmålsettinger
  • har systematisk oversikt over relevante teorier om språk og litteratur, tekst og diskurser
  • har selvstendig innsikt i vitenskapelig tilnærming til norskfaget og norskdidaktikken
  • har inngående kunnskap om hvilke føringer ulike tekstkulturer, språklig mangfold og språkendring legger for norskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta i bruk og reflektere kritisk over relevante teorier, metoder og fortolkninger som kan knyttes til norskdidaktikkens hovedområder
  • kan analysere og anvende faghistorisk innsikt på en selvstendig måte i refleksjoner over praktiske og teoretiske norskfaglege spørsmål
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsmetodiske problemstillinger i faglitteraturen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan plassere aktuell norskdidaktisk forskning i en teoretisk og faghistorisk sammenheng, som grunnlag for kritisk refleksjon og utvikling av egen fagposisjon
  • kan ta i bruk faglig og didaktisk kunnskap i analyser av relevante norskfaglige problemstillinger i skolen og omsette dette til relevant praksis
  • kan formidle og diskutere problemstillinger knyttet til overordna historiske, faglige og kulturelle føringer/dimensjoner i norskfaget

Læringsformer og aktiviteter

Refleksjons- og tenkearbeidet til studentene vil i stor grad handle om å binde sammen emnets ulike elementer, gjennom arbeid med pensum.

Arbeids- og læringsformene i studiet veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og diskusjoner. Det stilles høye krav til studentenes medvirkning, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i studiet. Noe undervisning kan foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • Inntil 3 refleksjonstekstar
  • Deltakelse i tekstseminar og minst ett framlegg på og ledelse av slikt seminar

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • inntil 3 refleksjonstekster
  • deltakelse i minst 2 tekstseminar og minst ett framlegg på slikt seminar

Vurdering: Oppgave i form av et faglig essay. Teksten skal vise at studentene er i stand til å reflekterer over aktuelle teorier og sentrale norskdidaktiske emner.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått Norsk 1 og gjennomført Norsk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LMN14005 7,5 sp Høst 2020
LMN54005 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Norsk (norrøn)

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning