Emne - Norskdidaktikk - Didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler - MGLU4201
MGLU4201 - Norskdidaktikk - Didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre | ALLE |
Faglig innhold
Norskdidaktikk - didaktiske, teoretiske og kulturelle innfallsvinkler dreier seg om norskfagets utvikling og sammensatte fagdidaktikk og kunnskapsinnhold. I tillegg til at denne forståelsen er viktig for studentene som lærere, er det også et poeng at de øves i å se fagets kunnskapsinnhold innafor en større vitenskapelig tradisjon som fremtidige masterskrivere.
Emnet skal bidra med å gi perspektiv på og se helhet og sammenhenger i norskfaget og norskdidaktikken gjennom historiske, kulturelle, didaktiske og teoretiske innganger. Fagets kultur- og danningsdimensjon blir vektlagt, sammen med perspektiv på språk og tekst i endring og utvikling. Emnet skal gi innsikt i overordna teorier om språk og litteratur og bruk av disse i analyse av ulike typer tekster og diskurser. Disse teoriene møter studentene igjen i mer spesifikke sammenhenger seinere i studiet. Forskningsmetodiske perspektiver blir også tematisert knyttet til presentasjon av forskningsprosjekt relevante for emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om norskfaget i skolen, norskfagets ulike hovedområder og grunnleggende trekk ved fagets dannings- og kulturmålsettinger
- har systematisk oversikt over relevante teorier om språk og litteratur, tekst og diskurser
- har selvstendig innsikt i vitenskapelig tilnærming til norskfaget og norskdidaktikken
- har inngående kunnskap om hvilke føringer ulike tekstkulturer, språklig mangfold og språkendring legger for norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan ta i bruk og reflektere kritisk over relevante teorier, metoder og fortolkninger som kan knyttes til norskdidaktikkens hovedområder
- kan analysere og anvende faghistorisk innsikt på en selvstendig måte i refleksjoner over praktiske og teoretiske norskfaglege spørsmål
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsmetodiske problemstillinger i faglitteraturen
Generell kompetanse
Studenten
- kan plassere aktuell norskdidaktisk forskning i en teoretisk og faghistorisk sammenheng, som grunnlag for kritisk refleksjon og utvikling av egen fagposisjon
- kan ta i bruk faglig og didaktisk kunnskap i analyser av relevante norskfaglige problemstillinger i skolen og omsette dette til relevant praksis
- kan formidle og diskutere problemstillinger knyttet til overordna historiske, faglige og kulturelle føringer/dimensjoner i norskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Refleksjons- og tenkearbeidet til studentene vil i stor grad handle om å binde sammen emnets ulike elementer, gjennom arbeid med pensum.
Arbeids- og læringsformene i studiet veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og diskusjoner. Det stilles høye krav til studentenes medvirkning, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i studiet. Noe undervisning kan foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Inntil 3 refleksjonstekstar
- Deltakelse i tekstseminar og minst ett framlegg på og ledelse av slikt seminar
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- inntil 3 refleksjonstekster
- deltakelse i minst 2 tekstseminar og minst ett framlegg på slikt seminar
Vurdering: Oppgave i form av et faglig essay. Teksten skal vise at studentene er i stand til å reflekterer over aktuelle teorier og sentrale norskdidaktiske emner.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått norsk 2 (30 studiepoeng) eller tilsvarende
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått Norsk 1 og gjennomført Norsk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMN14005 | 7.5 | HØST 2020 | |
LMN54005 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Norsk (norrøn)
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
ALLE
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Oppgave
100/100
ALLE
00:00
INSPERA
00:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"