Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7) - MGLU4114
Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7)
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnets faglige innhold sentreres rundt skolens doble samfunnsoppdrag, utdanning og danning. Sentrale temaer er danning, skolen i et mangfoldig samfunn, læreplanforståelse og profesjonell dømmekraft. Hensikten med emnet er at studenten utvikler forståelse for hvordan samfunnsmessige prosesser virker inn på lærerens arbeid i klasserommet og for skolens rolle som en del av det lokale, nasjonale og globale fellesskapet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat, og kan drøfte muligheter og utfordringer knyttet til realisering av gjeldende læreplan
- kan kritisk reflektere over et utvidet danningsbegrep, og hvordan læreren gjennom profesjonell dømmekraft legger til rette for danning i klasserommet
- har avansert kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold i en inkluderende skole
- har kunnskap om forebygging og håndtering av mobbing og ekskludering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin profesjonelle dømmekraft til å identifisere, kritisk analysere og møte skolens kompleksitet for å fremme elevens danning og utdanning
- kan anvende kunnskap og perspektiver om mangfold i sitt arbeid i skolen
- kan anvende inkluderende dialogiske tilnærminger for å fremme demokrati i skolen
- kan kommunisere avansert fagstoff i skriftlige, muntlige og andre relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap for å fremme elevenes læringsprosesser
- kan vurdere hvordan ulike verdivalg påvirker pedagogisk arbeid i skolen
- kan fremme dialog og gjensidig respekt i læringsfellesskap preget av et sosialt og kulturelt mangfold
- kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, arbeid individuelt og i grupper. Det er en forutsetning at studentene deltar aktivt i undervisninga, og at de arbeider med lærestoffet på egenhånd. Refleksjon over teori og praksis er sentralt i utvikling av en profesjonell yrkeskompetanse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- to skriftlig arbeidskrav og en muntlig presentasjon
- Minimum 75 % oppmøte
- Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 1.-3. studieår i grunnskolelærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonenen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
LGU53006 | 7,5 sp | Høst 2019 |
LGU13009 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk