course-details-portlet

MGLU4114 - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager

Faglig innhold

Emnets faglige innhold sentreres rundt skolens doble samfunnsoppdrag, utdanning og danning. Sentrale temaer er danning, skolen i et mangfoldig samfunn, læreplanforståelse og profesjonell dømmekraft. Hensikten med emnet er at studenten utvikler forståelse for hvordan samfunnsmessige prosesser virker inn på lærerens arbeid i klasserommet og for skolens rolle som en del av det lokale, nasjonale og globale fellesskapet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat, og kan drøfte muligheter og utfordringer knyttet til realisering av gjeldende læreplan
  • kan kritisk reflektere over et utvidet danningsbegrep, og hvordan læreren gjennom profesjonell dømmekraft legger til rette for danning i klasserommet
  • har avansert kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold i en inkluderende skole
  • har kunnskap om forebygging og håndtering av mobbing og ekskludering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin profesjonelle dømmekraft til å identifisere, kritisk analysere og møte skolens kompleksitet for å fremme elevens danning og utdanning
  • kan anvende kunnskap og perspektiver om mangfold i sitt arbeid i skolen
  • kan anvende inkluderende dialogiske tilnærminger for å fremme demokrati i skolen
  • kan kommunisere avansert fagstoff i skriftlige, muntlige og andre relevante uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å fremme elevenes læringsprosesser
  • kan vurdere hvordan ulike verdivalg påvirker pedagogisk arbeid i skolen
  • kan fremme dialog og gjensidig respekt i læringsfellesskap preget av et sosialt og kulturelt mangfold
  • kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, arbeid individuelt og i grupper. Det er en forutsetning at studentene deltar aktivt i undervisninga, og at de arbeider med lærestoffet på egenhånd. Refleksjon over teori og praksis er sentralt i utvikling av en profesjonell yrkeskompetanse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • to skriftlig arbeidskrav og en muntlig presentasjon
  • Minimum 75 % oppmøte
  • Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonenen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU53006 7.5 HØST 2019
LGU13009 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU