course-details-portlet

MGLU4114

Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnets faglige innhold sentreres rundt skolens doble samfunnsoppdrag, utdanning og danning. Sentrale temaer er danning, skolen i et mangfoldig samfunn, læreplanforståelse og profesjonell dømmekraft. Hensikten med emnet er at studenten utvikler forståelse for hvordan samfunnsmessige prosesser virker inn på lærerens arbeid i klasserommet og for skolens rolle som en del av det lokale, nasjonale og globale fellesskapet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat, og kan drøfte muligheter og utfordringer knyttet til realisering av gjeldende læreplan
  • kan kritisk reflektere over et utvidet danningsbegrep, og hvordan læreren gjennom profesjonell dømmekraft legger til rette for danning i klasserommet
  • har avansert kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold i en inkluderende skole
  • har kunnskap om forebygging og håndtering av mobbing og ekskludering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin profesjonelle dømmekraft til å identifisere, kritisk analysere og møte skolens kompleksitet for å fremme elevens danning og utdanning
  • kan anvende kunnskap og perspektiver om mangfold i sitt arbeid i skolen
  • kan anvende inkluderende dialogiske tilnærminger for å fremme demokrati i skolen
  • kan kommunisere avansert fagstoff i skriftlige, muntlige og andre relevante uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å fremme elevenes læringsprosesser
  • kan vurdere hvordan ulike verdivalg påvirker pedagogisk arbeid i skolen
  • kan fremme dialog og gjensidig respekt i læringsfellesskap preget av et sosialt og kulturelt mangfold
  • kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, arbeid individuelt og i grupper. Det er en forutsetning at studentene deltar aktivt i undervisninga, og at de arbeider med lærestoffet på egenhånd. Refleksjon over teori og praksis er sentralt i utvikling av en profesjonell yrkeskompetanse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • to skriftlig arbeidskrav og en muntlig presentasjon
  • Minimum 75 % oppmøte
  • Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonenen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU53006 7,5 sp Høst 2019
LGU13009 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning