Emne - Læring og undervisning av matematikk (1-7) - MGLU4103
MGLU4103 - Læring og undervisning av matematikk (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en dypere forståelse av teorier for læring i matematikk og diskuterer hvilke konsekvenser slik forståelse bør ha for matematikkundervisningen. Spesielt vil en studere sosiokulturelle teorier og hvordan disse kan belyse læring av matematikk. Det legges vekt på at studentene skal utvikle sine evner til å analysere læringssituasjoner fra praksis. På bakgrunn av dette vil de kunne gjøre begrunnede valg i organisering av matematikkundervisning på trinn 1-7. Sentralt i emnet er arbeid med lesing av matematikkdidaktisk forskning og skriving av akademiske tekster. De matematiske temaene i emnet er hovedsakelig hentet fra algebra. En vil blant annet arbeide med to ulike tilnærminger til algebra i skolematematikken: algebra som generalisert aritmetikk og algebra som generalisering av mønster. I tillegg til arbeid med generalisering, vil emnet inneholde abstrakt algebra (gruppeteori) for å kunne belyse det strukturelle aspektet ved algebra.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om teorier om matematikklæring som tilegnelse og som deltakelse, hvor for eksempel begreper som representasjoner i matematikk og semiotikk er sentrale
- har kunnskap om ulike elementer som algebra består av og hvordan disse er knyttet til andre emner i skolematematikken
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved læring og undervisning av algebra
- har inngående kunnskap om algebra som eksempel på en aksiomatisk oppbygd struktur
Ferdigheter
Studenten
- kan lese og sette seg inn i forskning innenfor aktuelle områder av matematikkdidaktikk
- kan analysere elevers algebraiske tenkning, med bruk av forskningslitteratur
- kan med utgangspunkt i forskningslitteratur analysere et undervisningsopplegg for trinn 1-7 innenfor et matematisk tema
- kan presentere som akademisk tekst empiriske undersøkelser knyttet til sentrale temaer i emnet
- kan forklare hvordan den algebraiske strukturen gruppe er relevant for emner i skolematematikken
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre teoriforankrede valg med tanke på organisering av elevers muligheter for læring av matematikk
- har kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet
- kan presentere resultatet av teoriforankrede, empirisk baserte undersøkelser innenfor trinn 1-7
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, litteraturstudier, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Deler av undervisningen foregår på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Det er følgende obligatoriske arbeidskrav i emnet:
- to fagtekster basert på empiriske undersøkelser
- ett muntlig framlegg
- inntil åtte skriftlige arbeidsoppdrag, antallet spesifiseres ved studiestart
De obligatoriske arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. For å kunne gå opp til eksamen må begge fagtekstene og det muntlige fremlegget være godkjent. I tillegg må 80 % av de skriftlige arbeidsoppdragene være godkjent.
Vurdering:
Eksamen er i form av en individuell mappe som består av én fagtekst og to utvalgte arbeidsoppdrag, hvorav minst ett inneholder en oppgave i gruppeteori. Vurderingen av eksamensmappa baserer seg i hovedsak på fagteksten, og arbeidsoppdragene vil være karakterjusterende. Alle delene av mappa må være bestått for å bestå emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått matematikk 2 (30 studiepoeng) eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått Matematikk 1 og gjennomført Matematikk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3401 | 15.0 | HØST 2020 | |
LMM14002 | 15.0 | HØST 2020 | |
LMM54001 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6210 | 12.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6246 | 5.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"