course-details-portlet

MGLU3512 - Tekst, fortelling og praksis: forskning og didaktikk i KRLE (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 6 timer Bokstavkarakterer E
Oppgave 0/100 Bestått/ Ikke bestått ALLE

Faglig innhold

Emnet legger opp til en fordypning i arbeid med tekster og fortellinger i skolen med eksempler fra kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. Emnet belyser også forholdet mellom religion/livssyn og etikk, og arbeid med dette i skolen. Emnet gir kunnskap om filosofiske tenkemåter og samtaleformer, i og utenfor skolen. Studiet omfatter praktisk erfaring med å legge til rette for og gjennomføre KRLE-faglig ekskursjon og samtaler. Emnet gir erfaring med å anvende KRLE-didaktisk forskning i analyse av faglig relevante problemstillinger.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og fortellinger i religioner, og om arbeidet med dette i skolen
  • Har kunnskap om forholdet mellom religion/livssyn og etikk
  • har kunnskap om filosofiske tenke- og samtaleformer i og utenfor skolen - før og nå
  • har kunnskap om utvalgte etiske og filosofiske problemstillinger
  • har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
  • har kunnskap om forskning på barn og ungdom i forhold til religion, livssyn og etikk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan gjøre rede for tekster og fortellinger i religioner, og anvende disse i undervisningsarbeid
  • kan lage undervisningsopplegg som tar i bruk estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
  • kan diskutere ulike sider ved forholdet mellom religion/livssyn og etikk
  • kan diskutere utvalgte filosofiske og etiske problemstillinger
  • kan bruke og reflektere selvstendig over ulike arbeids- og vurderingsformer som blir benyttet i skolefaget

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende og diskutere læreplaner som grunnlag for undervisningsplanlegging
  • kan drøfte og bruke varierende arbeidsmåter i KRLE

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjon med elever kan ligge utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere ekskursjon med elever. Arbeidskravet innebærer obligatorisk deltagelse i undervisning og utforming av ulike tekster.
  • Livssynssamtale: Delta i samtale ledet av medstudenter. Inkluderer forberedelse, gjennomføring og debrifing.
  • To teksttolkninger (1 individuell, 1 gruppe), der den ene er knyttet til kristen tradisjon.

Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

VURDERING:

  • Individuell FoU-oppgave Karakterskala: bestått/ikke bestått Hjelpemiddel: alle hjelpemidler tillatt.
  • Skriftlig skoleeksamen Varighet: 6 timer Karakterskala: A-F Hjelpemiddel: Ingen.

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.

Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Religion, Livssyn og etikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Oppgave 0/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 20.11.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 0/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU