course-details-portlet

MGLU3511

Fordypning i samfunnsfag (5-10)

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Samfunnsfag 2 gir fordypning i samfunnsfaglige kunnskaps- og ferdighetsområder med relevans for undervisning på barne- og mellomtrinnet.

Emnet gir fordypning i vitenskapsteori, metode og forskningsferdigheter knyttet til gjennomføringen av FoU-oppgaven.  

Emnet gir fordypning i utvalgte samfunnskunnskapstema som identitet, digitalt medborgerskap og sentrale politiske skillelinjer, tilpasset grunnskolens trinn 5-10.  

Emnet har videre en fordypning innen utvalgte geografiske tema inkludert geografisk metode og geografididaktikk tilpasset grunnskolens trinn 5-10.

Emnet gir fordypning i utvalgte historiske og historiedidaktiske temaer, inklusive historisk teori og metode   

Det gis fordypning i det norske skolefaget samfunnsfags historie, vitenskapelig tenkemåte og krisedidaktikk. 

Læringsutbytte

KUNNSKAP

  • Har dybdekunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene identitetskonstruksjon, digitalt medborgerskap og sentrale politiske skillelinjer tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
  • Har dybdekunnskap om utvalgte geografiske tema, inklusive geografisk metode og geografididaktikk tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
  • Har dybdekunnskaper om utvalgte historiske og historiedidaktiske emner, inklusive historisk teori og metode.
  • Har dybdekunnskap om det norske skolefaget samfunnsfags historie, vitenskapelige tenkemåte og krisedidaktikk.
  • Har dybdekunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner, og utvalgte kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

FERDIGHETER

  • Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre.
  • Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Kan anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenkning og argumentasjon på et analytisk nivå.
  • Kan velge og bruke forskningsmetoder som er velegnet for eget FoU-prosjekt, og gjennomføre prosjektet i samsvar med aksepterte forskningsetiske standarder og regelverket for personvern.

GENERELL KOMPETANSE

  • Kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til fagets temaområder.
  • Har et analytisk perspektiv på utvalgte geografisk tema, inklusive refleksjon rundt geografisk metode og geografididaktikk.
  • Kan reflektere kritisk om historien og historiebruk med utgangspunkt i historiedidaktiske innsikter og historisk teori/metode.
  • Kunne koble innsikt fra samfunnsfagets ulike deler.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk aktivitet iht emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Det er obligatorisk oppmøte på introduksjonsøkta. Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler.

Vurderingsordning med 2 delvurderinger:

  • FoU oppgave, bestått/ikke bestått. Det er anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang
  • Skriftlig eksamen, individuell, karakter A-F.

Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.

Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Samfunnsfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning