Emne - Fordypning i samfunnsfag (5-10) - MGLU3511
Fordypning i samfunnsfag (5-10)
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Samfunnsfag 2 gir fordypning i samfunnsfaglige kunnskaps- og ferdighetsområder med relevans for undervisning på barne- og mellomtrinnet.
Emnet gir fordypning i vitenskapsteori, metode og forskningsferdigheter knyttet til gjennomføringen av FoU-oppgaven.
Emnet gir fordypning i utvalgte samfunnskunnskapstema som identitet, digitalt medborgerskap og sentrale politiske skillelinjer, tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
Emnet har videre en fordypning innen utvalgte geografiske tema inkludert geografisk metode og geografididaktikk tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
Emnet gir fordypning i utvalgte historiske og historiedidaktiske temaer, inklusive historisk teori og metode
Det gis fordypning i det norske skolefaget samfunnsfags historie, vitenskapelig tenkemåte og krisedidaktikk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Har dybdekunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene identitetskonstruksjon, digitalt medborgerskap og sentrale politiske skillelinjer tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
- Har dybdekunnskap om utvalgte geografiske tema, inklusive geografisk metode og geografididaktikk tilpasset grunnskolens trinn 5-10.
- Har dybdekunnskaper om utvalgte historiske og historiedidaktiske emner, inklusive historisk teori og metode.
- Har dybdekunnskap om det norske skolefaget samfunnsfags historie, vitenskapelige tenkemåte og krisedidaktikk.
- Har dybdekunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner, og utvalgte kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
FERDIGHETER
- Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre.
- Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenkning og argumentasjon på et analytisk nivå.
- Kan velge og bruke forskningsmetoder som er velegnet for eget FoU-prosjekt, og gjennomføre prosjektet i samsvar med aksepterte forskningsetiske standarder og regelverket for personvern.
GENERELL KOMPETANSE
- Kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til fagets temaområder.
- Har et analytisk perspektiv på utvalgte geografisk tema, inklusive refleksjon rundt geografisk metode og geografididaktikk.
- Kan reflektere kritisk om historien og historiebruk med utgangspunkt i historiedidaktiske innsikter og historisk teori/metode.
- Kunne koble innsikt fra samfunnsfagets ulike deler.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk aktivitet iht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Det er obligatorisk oppmøte på introduksjonsøkta. Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler.
Vurderingsordning med 2 delvurderinger:
- FoU oppgave, bestått/ikke bestått. Det er anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang
- Skriftlig eksamen, individuell, karakter A-F.
Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha gjennomført samfunnsfag 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende, for å kunne starte på samfunnsfag 2. Gjennomført forstås her som at alle obligatoriske arbeidskrav i samfunnsfag 2 er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag