Emne - Innføring i spesialpedagogikk - MGLU3201
MGLU3201 - Innføring i spesialpedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 60/100 | |||
Muntlig eksamen | 40/100 | 30 minutter | E |
Faglig innhold
Emnet består av
- innføring i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- innføring i et utvalg sosiale og emosjonelle utfordringer samt generelle lærevansker
- innføring i spesifikke lærevansker med vekt på lese- skrive og matematikkvansker.
Innføringsemnet er bredt utformet med sikte for å dekke de hyppigst forekommende spesialpedagogiske utfordringene i skolen. Sentralt i emnet er forståelsen av hvordan grunnskolen skal sørge for gode rammevilkår for opplæring og oppvekst for alle elever. Lovverk, tiltak og muligheter for en inkluderende skole, spesialpedagogiske arbeidsmåter og juridiske og etiske problemstillinger er her sentrale tema. Det vil bli tematisert hvordan en inkluderende skole kan jobbe for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs ulike forutsetninger og behov. Emnet gir innsikt i teoretiske og spesialpedagogiske perspektiver, utviklings- og risikofaktorer, forebygging og tiltak.
Innhold
Innføring i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Den inkluderende skolen, en skole for alle Det spesialpedagogiske fagfeltet og spesialpedagogens rolle Lovverk og rettigheter Refleksjon rundt spesialpedagogiske og etiske problemstillinger Selvoppfatning og motivasjon
Innføring i spesialpedagogiske arbeidsmåter
Kartlegging Samarbeid og medvirkning Planlegging, gjennomføring og evaluering av spesialpedagogiske tiltak
Skriving av profesjonstekster (Pedagogisk rapport og IOP)
Forståelse, forebygging og tiltak for elever med ulike utfordringer
Ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle utfordringer
Elever med generelle lærevansker
Tiltak og tilpasning på individ- og systemnivå
Spesifikke lese- skrive- matematikk- og språkvansker
Identifisere og kartlegge spesifikke vansker og elevens utvikling
Planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for elever med spesifikke vansker
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, dets tradisjoner og muligheter
- har god kunnskap om spesialpedagogens rolle og arbeidsmåter, juridiske og etiske problemstillinger
- har god kunnskap om ulike læringsutfordringer, forebygging og tiltak
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne legge til rette læringsmiljøet slik at elever med ulike læringsutfordringer opplever utvikling og mestring
- skal kunne kommunisere spesialpedagogiske temaer med elevene selv, deres foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere
- skal ha evne til kritisk, etisk bevisst og kunnskapsbasert refleksjon omkring ulike spesialpedagogiske tema
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse og kan ut fra forskningsbasert kunnskap bidra til aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å forebygge, vurdere og tilpasse opplæring slik at elever med ulike læringsutfordringer får utviklet sitt læringspotensial best mulig både faglig og sosialt
- har teoretisk kunnskap og yrkesspesifikke ferdigheter som kan komme det spesialpedagogiske fagfeltet til gode
Læringsformer og aktiviteter
I emnet legges det vekt på forskningsbasert og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, ulike former for gruppearbeid og individuelt arbeid, samt bruk av digitale verktøy. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt både i seminarer, diskusjoner og annen faglig samhandling.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Muntlig eksamen foregår i grupper med 1 time forberedelsestid etter trekking av eksamenstema. Utsatt eksamen kan være individuell hvis det er bare en oppmeldt student.
Læringsformene og temaene i emnet er knyttet til utvikling av ferdigheter som spesialpedagog i skolen. Det forventes at studentene er aktive deltakere i all undervisning. Noen seminarer, øvinger og gruppearbeid er obligatoriske. Dette vil fremgå av semesterplanen.
Faget har to obligatoriske arbeidskrav:
- en individuell logg med påfølgende seminararbeid
- skriving av pedagogisk rapport og IOP (gjennomføres i gruppe)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha gjennomført Pedagogikk og elevkunnskap 2 (15 sp) eller tilsvarende for å kunne starte på «Innføring i spesialpedagogikk» (30 sp). Gjennomført må forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Forkunnskapskrav
Bestått kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen (7,5 sp) og PEL 1 (7,5 sp) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU14007 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU54006 | 7.5 | HØST 2019 | |
SKOLE6006 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6007 | 15.0 | HØST 2020 | |
LÆR2007 | 3.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Spesialpedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen (1)
40/100
E
09.12.2024 - 11.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Oppgave
60/100
Utlevering
22.11.2024Innlevering
29.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 40/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"