Emne - Kunst og håndverk 2 (1-7) - MGLU3118
MGLU3118 - Kunst og håndverk 2 (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave og arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 0/1 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Arbeider | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Faglig innhold
Kunst & Håndverk 2, bygger videre på Kunst og Håndverk 1 (1-7) emne 1 og Kunst & Håndverk 1 (1-7) emne 2 og skal bidra til fordypet kunnskap om praktisk arbeid og ferdigheter i verkstedene med tilhørende fagdidaktisk refleksjon. Emnet bidrar til utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egne praktiske og digitale ferdigheter i faget og få erfaring med et utvalg av materialer, arbeidsmåter og tenkesett. Utforskende arbeid skal fremme studentens læring, selvstendighet, oppfinnsomhet og gjennomføringsevne innen fagets kjerneelementer.
I emnet inngår arbeid med en FoU-oppgave som gir erfaring i å planlegge, gjennomføre, presentere og kritisk-konstruktivt vurdere et forsknings- og utviklingsarbeid innen kunst og håndverksfaget. Hovedfokus for FOU-oppgaven er tilegnelse av kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å gjennomføre det forsknings- og utviklingsprosjektet oppgaven skal bygge på.
Emnet gir innføring i vitenskapsteori og forskningsmetoder som skal bidra til utvikling av studentens selvstendighet, analytiske evner og kritisk refleksjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om barn og unges lærings- og erkjennelsesformer, formspråk, kulturelle identitet og skapende evner
- har kunnskap om ideutvikling og om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for refleksjon og utviklingsarbeid, relevante forskningsmetoder, vurderings- og presentasjonsformer
- har grunnleggende kunnskap om forskningsmetoder og etikk i forskning
- har kunnskap om hovedretninger innenfor kunst, design og arkitektur i ulike kulturer fra oldtid til i dag
Ferdigheter
Kandidaten
- kan initiere, samarbeide, gjennomføre, presentere og vurdere eget og andres forsknings- og utviklingsprosjekt
- kan utnytte materialers og mediers egenskaper og kvaliteter og vise innsikt i egne skapende prosesser og anvende denne innsikten i undervisnings- og utviklingsarbeid
- kan formidle, analysere og vurdere kunst, design og arkitektur i relevante lokale og globale kunst- og kulturhistoriske sammenhenger
- kan anvende digitale verktøy i arbeid med visuell kommunikasjon
- kan planlegge og tilrettelegge for læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden på måter som ivaretar tilpasset opplæring og fremmer samarbeid, demokrati og likeverd
- kan formidle, analysere og vurdere kunst, design og arkitektur i relevante lokale og globale kunst- og kulturhistoriske sammenhenger
- kan bruke fagspråk, vurdere kvalitet på lærebøker og læremidler og holde seg oppdatert på relevant faglitteratur og fagrelevant forskning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan veilede, stimulere og tilpasse opplæring som fremmer elevers estetiske opplevelse, skapende mot refleksjon
- ha forståelse for vitenskapelig forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid
- kunne designe et kunst- og håndverksfaglig FoU-arbeid i dialog med ulike forskningstradisjoner
- kunne diskutere betydninger av et kunst- og håndverksfaglig FoU-arbeid for skole og samfunn
- viser endringskompetanse og engasjement for kontinuerlig faglig selvutvikling
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene i emnet er av praktisk og teoretisk karakter som finner sted i varierte læringsmiljø. Det veksles mellom eget skapende arbeid, fagdidaktikk og teori.
FoU-oppgaven utgjør halvparten av emnet. Å utforme, gjennomføre, presentere og kritisk-konstruktivt vurdere kunst- og håndverksfaglige forsknings og utviklingsprosjekt er sentrale aktiviteter.
Arbeidsformene i emnet inkluderer workshops, verkstedarbeid, forelesninger, ekskursjoner, individuelle og gruppevise oppgaver. Refleksjon rundt eget og andres arbeid står sentralt.
Selvstudium er en sentral arbeidsform i studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Følgende aktiviteter har obligatorisk oppmøte:
- Innføring og oppsummering i fagets kjerneelementer: håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse.
- Tre kollokvieoppgaver fra arbeid med pensum.
- Presentere skisse av egen FoU-oppgave på studentenes FoU-seminar.
- Gi kritisk-konstruktiv respons på en medstudents skisse til FOU-oppgave.
- Innføring og oppsummering av FoU prosjekt og FoU konferanse.
- Inntil 3 ekskursjoner.
Ved fravær fra ekskursjon blir det gitt kompensatorisk arbeid.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurdering del 1, oppgave: FoU-Oppgave:
Studentene skal levere:
En skriftlig oppgave og en utstilling eller et praktisk kunstdidaktisk arbeid, som begge skal besvare en samlet problemstilling for prosjektet.
Problemstillingen blir dermed besvart i to modaliteter:
a) skriftlig og
b) kunstnerisk eller som kunstfagdidaktisk-utviklingsprosjekt-i-praksis.
Samlet utgjør skriftlig oppgave, utstilling eller kunstfagdidaktisk-utviklingsprosjekt-i-praksis, studentenes FoU-oppgave. Vurdering del 1 vurderes bestått/ ikke bestått.
Vurdering del 2, arbeider: Individuell utstilling av skapende arbeider fra områdene kunst, design og arkitektur. karakterskala A-F.
Det vil bli trekk i karakter hvis ikke alle oppgavene er levert til utstilling.
Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet (gjelder ikke muntlig/praktisk eksamen).
Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha gjennomført kunst og håndverk 1 (30 sp) eller tilsvarende for å kunne starte på kunst og håndverk 2 (30 sp). Gjennomført må forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kunst og håndverk
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave og arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Arbeider 1/1
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Oppgave 0/1 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Arbeider 1/1
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 0/1 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"