Emne - Kroppsøving 1 (1-7) emne 1: Motorisk læring i ulike læringslandskap - MGLU3113
MGLU3113 - Kroppsøving 1 (1-7) emne 1: Motorisk læring i ulike læringslandskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig gruppeoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig gruppeoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emne 1 kroppsøving 1-7 skal sammen med emne 2 kvalifisere for undervisning i kroppsøving fra 1.-7. trinn i grunnskolen. Undervisningen tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og erfaring med undervisning i ulike bevegelsesmiljø- og aktiviteter som er relevant. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, hvor kunnskap om hva som fremmer kroppslig læring og bevegelsesglede hos alle elever er sentralt.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets relevans og sentrale verdier, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede i kroppsøving for elever på trinn 1-7
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om ulike leik og bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og varierte bevegelsesformer
- kan legge til rette for og gjennomføre læringsarbeid i uteaktiviteter og naturferdsel, inklusive overnattingsturer
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan legge til rette svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
Læringsformer og aktiviteter
Studiet inneholder varierte læringsformer med mye praktisk arbeid i ulike læringsmiljø. Studentene må arbeide individuelt og i gruppe.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- 80 % obligatorisk oppmøte i undervisning.
- Godkjent inntil 4 øvinger.
- Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent
Eksamen: Oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU1109 | 15.0 | HØST 2017 | |
LGU11003 | 15.0 | HØST 2018 | |
LGU14009 | 15.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kroppsøving/idrett
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig gruppeoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Skriftlig gruppeoppgave
100/100
Utlevering
22.11.2024Innlevering
29.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Skriftlig gruppeoppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"