Emne - Tekst, fortelling og praksis: forskning og didaktikk i KRLE (1-7) - MGLU3112
MGLU3112 - Tekst, fortelling og praksis: forskning og didaktikk i KRLE (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | Bokstavkarakterer | E |
FOU- oppgave | 0/100 | Bestått/ Ikke bestått |
Faglig innhold
Emnet legger opp til en fordypning i arbeid med tekster og fortellinger i skolen med eksempler fra kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. Emnet belyser også forholdet mellom religion/livssyn og etikk, og arbeid med dette i skolen. Emnet gir kunnskap om filosofiske tenkemåter og samtaleformer, i og utenfor skolen. Studiet omfatter praktisk erfaring med å legge til rette for og gjennomføre KRLE-faglig ekskursjon og samtaler. Emnet gir erfaring med å anvende KRLE-didaktisk forskning i analyse av faglig relevante problemstillinger.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og fortellinger i religioner, og om arbeidet med dette i skolen
- har kunnskap om forholdet mellom religion/livssyn og etikk
- har kunnskap om filosofiske tenke- og samtaleformer i og utenfor skolen - før og nå
- har kunnskap om utvalgte etiske og filosofiske problemstillinger
- har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
- har kunnskap om forskning på barn i forhold til religion, livssyn og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for tekster og fortellinger i religioner, og anvende disse i undervisningsarbeid
- kan lage undervisningsopplegg som tar i bruk estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
- kan diskutere ulike sider ved forholdet mellom religion/livssyn og etikk
- kan diskutere utvalgte filosofiske og etiske problemstillinger
- kan bruke og reflektere selvstendig over ulike arbeids- og vurderingsformer som blir benyttet i skolefaget
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende og diskutere læreplaner som grunnlag for undervisningsplanlegging
- kan drøfte og bruke varierende arbeidsmåter i KRLE
Læringsformer og aktiviteter
Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjon med elever kan ligge utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere ekskursjon med elever. Arbeidskravet innebærer obligatorisk deltagelse i undervisning og utforming av ulike tekster.
- Livssynssamtale: Delta i samtale ledet av medstudenter. Inkluderer forberedelse, gjennomføring og debrifing.
- To teksttolkninger (1 individuell, 1 gruppe), der den ene er knyttet til kristen tradisjon.
Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
VURDERING
- Individuell FoU-oppgave. Karakterskala: bestått/ikke bestått. Hjelpemiddel: alle hjelpemidler tillatt.
- Skriftlig skoleeksamen. Varighet: 6 timer. Karakterskala: A-F Hjelpemiddel: Ingen.
Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha gjennomført KRLE 1 (30 sp) eller tilsvarende for å kunne starte på KRLE 2 (30 sp). Gjennomført må forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Religion, Livssyn og etikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS FOU- oppgave 0/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 20.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD FOU- oppgave 0/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"