course-details-portlet

MGLU2520

Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 2. studieår

Velg studieår
Studiepoeng 0
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksis

Om

Om emnet

Faglig innhold

Hovedtema i andre studieår: Eleven i et faglig og helsefremmende læringsmiljø. Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena, som skal være variert, veiledet og vurdert.

Læringsutbytte

Kunnskap: Studenten

  • Har kunnskap om elevenes forutsetninger som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om hvordan skolen jobber for å sikre et faglig og helsefremmende læringsmiljø
  • Har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for elevenes faglige utvikling
  • Har kunnskap om kjernepraksiser i relevante skolefag

Ferdigheter: Studenten skal sammen med andre og alene

  • Selvstendig og i samarbeid planlegge, observere, gjennomføre og evaluere undervisning for tilpasset opplæring
  • Bruke resultater fra ulike kartleggingsverktøy som bakgrunn til å tilpasse elevenes læring i ulike fag
  • Identifisere og få erfaringer med kjernepraksiser i egne undervisningsfag
  • Gjennomføre planlagte og strukturerte fagsamtaler med elever om hva eleven lykkes med ut fra observasjoner og/eller elevarbeid, og formidle dette til foresatte
  • Gi formative vurderinger som ledd i tilpasset opplæring ut fra observasjoner og/eller elevarbeid

Generell kompetanse: Studenten

  • Bidrar aktivt inn i profesjonsfellesskapet hvor sammenhenger mellom praksiserfaringer og teori drøftes
  • Kan tilpasse opplæringen og ivareta et faglig og helsefremmende læringsmiljø gjennom elevsamtaler og formative vurderinger
  • Kan identifisere kjennetegn på helsefremmende læringsmiljø og reflektere over tilpasset opplæring rolle i slike læringsmiljø

Læringsformer og aktiviteter

I samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og oppfølgingslærer fra NTNU skal studenten planlegge, observere, gjennomføre og vurdere ulike læringsprosesser

Gjennom praksis skal studentene få undervise i egne undervisningsfag. Utover dette bør studenten delta inn i skolens profesjonsfellesskap som observatør og bidragsyter.

Gjennom praksis skal studentene nyttiggjøre seg av planleggingsdokument som redskap i planlegging og evaluering av læringssituasjoner, samt jevnlig skrive individuell refleksjonslogg, og se disse i lys av teori.

30 dager praksis.

Mer om vurdering

All praksis er obligatorisk. Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.

Praksisemnet vurderes til bestått/ikke bestått. En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan klage på formelle feil i vurderingsprosessen. En student har rett til å få tilbud om én ny praksisperiode dersom praksis vurderes til ikke bestått. For mer informasjon: Se til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått praksisemne første studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning