Emne - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 2. studieår - MGLU2520
Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 2. studieår
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Hovedtema i andre studieår: Eleven i et faglig og helsefremmende læringsmiljø. Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena, som skal være variert, veiledet og vurdert.
Læringsutbytte
Kunnskap: Studenten
- Har kunnskap om elevenes forutsetninger som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- Har kunnskap om hvordan skolen jobber for å sikre et faglig og helsefremmende læringsmiljø
- Har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for elevenes faglige utvikling
- Har kunnskap om kjernepraksiser i relevante skolefag
Ferdigheter: Studenten skal sammen med andre og alene
- Selvstendig og i samarbeid planlegge, observere, gjennomføre og evaluere undervisning for tilpasset opplæring
- Bruke resultater fra ulike kartleggingsverktøy som bakgrunn til å tilpasse elevenes læring i ulike fag
- Identifisere og få erfaringer med kjernepraksiser i egne undervisningsfag
- Gjennomføre planlagte og strukturerte fagsamtaler med elever om hva eleven lykkes med ut fra observasjoner og/eller elevarbeid, og formidle dette til foresatte
- Gi formative vurderinger som ledd i tilpasset opplæring ut fra observasjoner og/eller elevarbeid
Generell kompetanse: Studenten
- Bidrar aktivt inn i profesjonsfellesskapet hvor sammenhenger mellom praksiserfaringer og teori drøftes
- Kan tilpasse opplæringen og ivareta et faglig og helsefremmende læringsmiljø gjennom elevsamtaler og formative vurderinger
- Kan identifisere kjennetegn på helsefremmende læringsmiljø og reflektere over tilpasset opplæring rolle i slike læringsmiljø
Læringsformer og aktiviteter
I samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og oppfølgingslærer fra NTNU skal studenten planlegge, observere, gjennomføre og vurdere ulike læringsprosesser
Gjennom praksis skal studentene få undervise i egne undervisningsfag. Utover dette bør studenten delta inn i skolens profesjonsfellesskap som observatør og bidragsyter.
Gjennom praksis skal studentene nyttiggjøre seg av planleggingsdokument som redskap i planlegging og evaluering av læringssituasjoner, samt jevnlig skrive individuell refleksjonslogg, og se disse i lys av teori.
30 dager praksis.
Mer om vurdering
All praksis er obligatorisk. Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.
Praksisemnet vurderes til bestått/ikke bestått. En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan klage på formelle feil i vurderingsprosessen. En student har rett til å få tilbud om én ny praksisperiode dersom praksis vurderes til ikke bestått. For mer informasjon: Se til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Bestått praksisemne første studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning