course-details-portlet

MGLU2516

Norsk 2 (5-10): Literacy, litteratur og litteraturdidaktikk

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Norsk 2 bygger på norsk 1 og omfatter norskundervisning for 5.-10. trinn med vekt på ungdomstrinnet. Emnet vektlegger litteraturfaglige og litteraturdidaktiske innfallsvinkler til arbeid med skjønnlitteratur, saktekster og elevers kreative skriving i ulike sjangrer og medium. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale litteraturfaglige emner, som litteraturhistorie, litterær analyse, sjangerlære og ungdomslitteratur, og innsikt i sentrale fagdidaktiske spørsmål. Emnet gir også innblikk i og erfaring med forskings- og utviklingsarbeid. Studentene får gode muligheter til å videreutvikle sin egen tekstkompetanse og formidlingsevne, blant annet gjennom ulike former for respons og vurdering, utprøving og skrivearbeid.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om litteraturhistorie og om eldre litteratur
  • har kunnskap om nyere norsk og internasjonal ungdomslitteratur
  • har kunnskap om samisk litteratur og kultur
  • har innsikt i faghistorien til skolefaget norsk
  • har grunnleggende oversikt over kritisk litteraturteori og bred kunnskap om litteraturdidaktiske problemstillinger, med vekt på ungdomstrinnet
  • har bred kunnskap om inkluderende og utviklingsfremmende arbeid med tekst og litteratur i den videre lese-, skrive og muntlighetsopplæringen
  • har kunnskap om relevant fagdidaktisk forskning

FERDIGHEITER

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i litterær analyse som metode i arbeid med tekster i ulike sjangrer og medium
  • kan bruke kunnskap om tekst og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster, inkludert elevtekster
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere variert og utforskende litteraturarbeid med vekt på elever på ungdomstrinnet
  • kan kartlegge og vurdere elevers muntlige og skriftlige ferdigheter og gi læringsfremmende respons
  • kan kritisk vurdere ulike sider ved arbeid med litteratur og literacy i undervisning og grunngi sine vurderinger

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan formidle litteraturfaglig kunnskap om tekster i ulike sjangrer og medium
  • kjenner til, kan vurdere og ta i bruk norskdidaktisk forskning og utviklingsarbeid, og kan ta stilling til enkelte forskingsetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre norskfaglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på 5.-10. trinn i samarbeid med andre, og se sammenhenger mellom teori og praksis
  • har oversikt over flere litterære sjangrer og tradisjoner, og kan gi velbegrunnede vurderinger av litteraturvalg i norskfaget
  • kan skrive akademiske fagtekster på bokmål

Læringsformer og aktiviteter

Studentene vil møte varierte arbeidsformer, inklusiv forelesinger, studentaktive arbeidsformer og prosjektarbeid. De vil også møte både formative og summative vurderingsformer. Undervisningen er modulbasert med konsentrert arbeid om et gitt tema av gangen. Studiet fordrer at studentene viser en selvstendig evne til egenaktivitet. De må tilegne seg lærestoff på egen hånd og holde seg oppdatert gjennom arbeid i grupper utenom den organiserte undervisningstiden. Videre er det forventet at de møter forberedte til undervisningen, at de deltar aktivt i undervisning både skriftlig og muntlig, og at de bruker biblioteket som læringsressurs.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk frammøte i forbindelse med muntlige gruppefremleggelser og større prosjekt
  • Fagtekst
  • Øvinger
  • Obligatorisk deltakelse i undervisning og verkstedsarbeid

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen.

Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav:

  • Fagtekster
  • Øvinger
  • 80% obligatorisk deltakelse i undervisning og verkstedarbeid

Informasjon om obligatoriske arbeidskrav, øvinger og undervisningsdeltakelse blir kunngjort i semesterplanen.

Studentene kan bli vurderte, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Vurderingsordning for emnet:

  • Muntlig eksamen, med varighet på inntil 1 time.

Detaljer rundt gjennomføringen opplyses det nærmere om ved semesterstart. Eksamen blir vurdert med karakter (A-F).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Semesterplan og pensumliste blir kunngjort før semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU2501 15 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Norsk (norrøn)

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Utsatt eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 100/100 Dato Utlevering 17.11.2025
Innlevering 21.11.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Varighet 78 timer Eksamenssystem Inspera Assessment

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen (1)
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode F Dato Fra 01.06.2026
Til 05.06.2026
Varighet 1 timer
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.